Interne communicatie is de laatste tijd een trending topic. En terecht. Door de razendsnelle ontwikkeling van het internet, heeft interne communicatie een steeds belangrijkere rol gekregen binnen organisaties en bedrijven. Maar wat doen we er nu eigenlijk mee? Te weinig, want maar liefst 1 op de 3 medewerkers is ontevreden over de interne communicatie.

Om de interne communicatie binnen jouw organisatie te optimaliseren, is het slim om eerst even stil te staan bij de volgende vraag: ‘Wat is interne communicatie?’. Stel deze vraag gerust aan een aantal medewerkers en je zult zien dat de meningen flink kunnen verschillen.

Interne communicatie is simpel gezegd; alle manieren van communiceren binnen jouw organisatie. Deze communicatie loopt via tal van middelen, zoals intranet, e-mail en werkoverleggen. Over het algemeen gaat het dus om gestructureerde en georganiseerde informatie-uitwisseling.

Helaas vergeten veel werkgevers dat er ook nog een andere vorm van interne communicatie bestaat. Namelijk de gesprekken die medewerkers met elkaar voeren. Interne communicatie bestaat dus niet alleen uit informeren, maar speelt ook een grote rol als het gaat om de werksfeer en de betrokkenheid.

Interne communicatie
Maar liefst 1 op de 3 medewerkers is ontevreden over de interne communicatie

Waarom is interne communicatie belangrijk?

Laten we eerst een open deur intrappen. Als werkgever communiceer je in de eerste plaats het te voeren beleid en de richting die je met de organisatie op wilt. Daarnaast is het handig om medewerkers te informeren over hun taken en wat er van hen verwacht wordt om het uiteindelijke doel te bereiken. Tot zover lijkt alles goed te gaan.

Maar dan lijkt de aandacht wat te verslappen. Het tijdstip van werkoverleggen wordt nog gecommuniceerd, mededelingen vinden hun weg op het intranet en sporadisch wordt er eens een leuk verhaaltje gepubliceerd onder het mom van ‘we moeten toch af en toe laten zien hoe leuk onze organisatie is’. Vanaf dit moment geeft de organisatie de controle uit handen.

Om de impact hiervan goed uit te beelden, maken we even een vergelijking. Stel een meester gaat met zijn klas op schoolreisje naar de dierentuin. Op een gegeven moment mogen de leerlingen een uurtje ‘vrij rondlopen’. Je raadt al wat er gaat gebeuren. De groep splitst uiteen en een ieder gaat zijn eigen weg.

Hetzelfde doet zich voor op het moment dat de organisatie de controle over de interne communicatie uit handen geeft. Medewerkers kiezen hun eigen weg en stellen het eigen belang voorop. Het gezamenlijke doel verdwijnt als sneeuw voor de zon. Met als gevolg dat de betrokkenheid daalt, medewerkers gedemotiveerd raken en er een eilandjescultuur ontstaat.

De voordelen van georganiseerde interne communicatie

Het moge je duidelijk zijn. Interne communicatie is geen eenmalige activiteit, maar een voortdurend proces. Steek je voldoende tijd en energie in de organisatie van de interne communicatie, dan is de kans aanwezig dat je de volgende voordelen kunt verwachten:

  • Een hogere betrokkenheid bij de medewerkers;
  • Meer gemotiveerde medewerkers;
  • Meer persoonlijke groei bij medewerkers;
  • Een hogere teamgeest om het doel te behalen (bv. omzet of groei);
  • Een prettigere werksfeer.

En alsof dit nog niet genoeg is, blijkt uit onderzoek dat bovengenoemde voordelen leiden tot groei van de organisatie. Zo scoren bedrijven met een effectieve communicatie maar liefst 47% meer omzet dan bedrijven met een matige communicatie.

Ken de behoeften van jouw medewerkers

Wil je de organisatie van jouw interne communicatie optimaliseren en de betrokkenheid vergroten? Onderzoek dan eerst welke behoeften jouw medewerkers hebben. Welke informatie willen zij bijvoorbeeld ontvangen? Via welk kanaal? Deze informatie geeft jouw inzicht in de te nemen stappen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *