Uit onderzoek van Effectory blijkt dat 52% van de medewerkers vindt dat ze te weinig autonomie hebben in hun baan. Ze vinden dat ze te weinig vrijheid krijgen om zelf beslissingen te nemen over hun werk. Het geven van autonomie aan een medewerker kan ervoor zorgen dat de medewerker zich meer betrokken voelt.

Wat is autonomie?

Autonomie is de mate waarin medewerkers vinden dat ze de vrijheid hebben om zelf te bepalen hoe ze hun werkzaamheden indelen en wanneer ze dit doen. Support vanuit de organisatie om meer autonoom te werken zorgt voor een hogere intrinsieke motivatie bij medewerkers om gezamenlijke doelen te behalen.

Autonomie in werk

Autonomie in het werk hangt af van twee factoren: de medewerker zelf en de bereidheid om onafhankelijk te werken en of de organisatie bereid is om de medewerker meer autonomie te geven. Organisaties die autonoom werken geven aan dat 79% van de medewerkers meer betrokken is en dat 85% de intentie heeft om (lang) bij de organisatie te blijven werken. Autonomie is dus belangrijk voor de betrokkenheid van medewerkers voor een organisatie, maar ook voor de mate van verloop. Een laag verloop is (financieel) goed voor een organisatie.

Echter geeft 52% van medewerkers aan dat ze vinden dat ze te weinig autonomie hebben in hun werk. Vooral vrouwen vinden dat ze te weinig autonomie hebben. 44% van de vrouwen vindt dat ze autonoom zijn, terwijl dit 56% is bij de mannen. Ook de grootte van de organisatie maakt uit, kleinere organisaties werken over het algemeen meer autonoom dan grotere organisaties.

Hoe bereik ik een betrokken medewerker?

Het is dus erg belangrijk om autonomie te geven aan jouw medewerkers. Autonome medewerkers zijn gelukkiger in hun baan, ze lossen beter problemen op, ze zijn meer toegewijd, ze zijn meer productief en blijven langer bij de organisatie werken. Autonomie geven is één van de verschillende factoren om een medewerker meer betrokken te maken.

Benieuwd hoe je jouw organisatie succesvol kunt maken door de medewerkers betrokken te maken en te houden? Lees dan nu onze whitepaper of neem contact met ons op voor vrijblijvend advies!

Wil je begrijpelijk en duidelijk communiceren?