Laten we er niet omheen draaien. Betrokken medewerkers zijn goud waard voor jouw organisatie. Toch blijkt het behoorlijk lastig om de betrokkenheid van medewerkers te vergroten. Zo voelt slechts 3 op de 10 medewerkers zich betrokken bij het bedrijf. In deze blog leggen we uit waarom je hiermee aan de slag moet.

Betrokken medewerkers leveren geld op

Geld besparen is geld verdienen. Dat is waar het op neer komt als je de betrokkenheid van jouw medewerkers weet te vergroten. Uit onderzoek blijkt namelijk dat Amerikaanse bedrijven jaarlijks 550 miljard dollar kwijt zijn aan ontevreden medewerkers. Een fors bedrag. Heb jij enig idee hoeveel kosten jij maakt vanwege ontevreden personeel?

Denk bijvoorbeeld eens aan het ziekteverzuim. Als we de cijfers mogen geloven, zouden de Nederlandse werkgevers gezamenlijk 2,6 miljard euro besparen als het ziekteverzuim met 1% daalt. Je raadt het al; medewerkers die niet betrokken zijn, melden zich eerder ziek dan betrokken medewerkers.

Betrokken medewerkers interne communicatie
Geld besparen is geld verdienen. Dat is waar het op neer komt als je de betrokkenheid van jouw medewerkers weet te vergroten.

Wat zijn de voordelen van betrokken medewerkers?

Geld besparen is slechts één van de vele voordelen die betrokken medewerkers met zich meebrengen. Onderstaand een lijstje met redenen waarom jij de betrokkenheid van jouw medewerkers wilt vergroten.

Betrokken medewerkers:

  • benutten hun volledige potentieel en lopen een stapje harder;
  • zorgen voor groei, terwijl ontevreden medewerkers de groei juist belemmeren;
  • zorgen voor een lager ziekteverzuim;
  • verlaten de organisatie minder snel. Zo is de kans 87% kleiner dat zij ontslag nemen dan wanneer zij een lage betrokkenheid ervaren;
  • geven meer aandacht aan klanten;
  • leveren betere resultaten tot maar liefst 202%. 

Over het algemeen geldt ook dat als de betrokkenheid groot is binnen een organisatie, dit een positieve invloed heeft op de werksfeer. Met als gevolg dat steeds meer mensen bij jouw organisatie willen werken.

Hoe kun je de betrokkenheid vergroten?

Dat betrokken medewerkers goud waard zijn, is inmiddels wel duidelijk. Maar hoe zorg je er nou voor dat jouw medewerkers zich betrokken voelen? Vermijd lege woorden. We hebben nogal de neiging om medewerkers om de oren te slaan met hippe kernwaarden. Transparantie, betrokken, innovatief. Maar al deze kernwaarden hebben totaal geen waarde als de organisatie daar zelf niet naar handelt.

Wil je nog meer tips om de betrokkenheid van jouw personeel te vergroten? Download dan ons e-book over betrokkenheid.

Het belang van interne communicatie

Interne communicatie speelt een belangrijke rol bij het vergroten van de betrokkenheid. Medewerkers die goed en volledig geïnformeerd worden rondom bedrijfsactiviteiten, geven aan zich meer betrokken te voelen bij de organisatie. Dit gaat verder dan het communiceren van de missie en de visie. Betrek medewerkers bij projecten door de voortgang te communiceren. Zorg ervoor dat jouw medewerkers precies weten wat de organisatie doet. Laat zien dat alle medewerkers bijdragen aan het einddoel. Van specialisten tot ondersteunend personeel. Pas dan wek je bij iedereen een verantwoordelijkheidsgevoel op.

Vergroot de betrokkenheid met narrowcasting van MediaMyne

Wil jij de betrokkenheid onder werknemers vergroten? Overweeg dan eens narrowcasting van MediaMyne. Bij de (door)ontwikkeling van ons product is betrokkenheid één van de belangrijkste pijlers. Welke informatie willen medewerkers ontvangen? Op welk moment en op welke plaats? Allemaal vragen waar wij ons mee bezig houden tijdens het ontwikkelingsproces. Zodat jij jouw medewerkers kunt informeren en inspireren.

Wil je weten wat narrowcasting van MediaMyne voor jouw organisatie kan betekenen? Check dan onze blog waarin we uitleggen dat narrowcasting een uitstekende manier is om jouw interne communicatiemix te versterken.