Narrowcasting heeft de laatste jaren een flinke ontwikkeling doorgemaakt. Spraken we eerder nog van een hippe technologie, inmiddels is wel duidelijk geworden dat narrowcasting een volwaardig communicatiemiddel is. Sterker nog, narrowcasting kan wel eens de ontbrekende factor zijn in jouw interne communicatiemix. 

Wat is narrowcasting?

Voordat we uitleggen waarom narrowcasting zó belangrijk kan zijn voor jouw interne communicatiemix, nemen we je eerst even mee naar het begin. Wat is narrowcasting nou eigenlijk? Simpel gezegd is narrowcasting doelgerichte beeldschermcommunicatie. Via de beeldschermen is het relatief eenvoudig om de juiste boodschap onder de juiste doelgroep te verspreiden. Waarom? Omdat het mogelijk is om per beeldscherm te bepalen welke informatie er wordt getoond.

Neem bijvoorbeeld de verschillende afdelingen van een organisatie. Elke afdeling heeft behoefte aan andere informatie. Door de schermen strategisch te plaatsen is het mogelijk om elke afdeling afzonderlijk te bereiken via narrowcasting. Zo voorkom je een overload aan informatie en blijft de boodschap beter hangen bij de doelgroep. Hierdoor ben je in staat om de juiste informatie, op het juiste moment met de juiste medewerkers te delen. Niet alleen handig als zij deze informatie nodig hebben, maar goed geïnformeerde medewerkers geven ook nog eens aan zich meer betrokken te voelen.

Enkele voordelen van narrowcasting

Doelgericht communiceren is hét grootste voordeel van narrowcasting. Maar doelgerichte communicatie alléén is niet genoeg. Een opvallende boodschap is minstens net zo belangrijk. Om een lang verhaal kort te maken, narrowcasting is bij uitstek geschikt om een boodschap op een aantrekkelijke en opvallende manier onder de aandacht te brengen. Je begrijpt ongetwijfeld dat dit meer impact op jouw doelgroep heeft dan saaie, langdradige communicatie-uitingen. En hiermee verklappen we gelijk waarom narrowcasting de interne communicatiemix versterkt
 

Interne communicatiemix narrowcasting
Uit onderzoek blijkt dat medewerkers de interne communicatiemiddelen niet erg hoog waarderen. Intranet scoort met een magere 6,6 het hoogste cijfer.

Narrowcasting versterkt de interne communicatiemix

Elke organisatie stelt een interne communicatiemix samen. Welke boodschap wil ik onder de aandacht brengen van mijn doelgroep? Welke communicatiemiddelen heb ik hiervoor nodig? Vervolgens wordt er flink geïnvesteerd in het samenstellen van een communicatiemix. Zonde van de tijd, het geld en de energie als blijkt dat medewerkers weinig waarde hechten aan deze communicatiemiddelen. Uit onderzoek blijkt namelijk dat medewerkers de interne communicatiemiddelen niet erg hoog waarderen. Intranet scoort met een magere 6,6 nog het hoogste cijfer. Bedroevend, maar er is nog geen man overboord. Voordat je afscheid gaat nemen van communicatiemiddelen met een lage waardering leggen we graag uit hoe je de interne communicatiemix kunt versterken door narrowcasting toe te voegen.

De korte boodschappen die je doelgericht communiceert via narrowcasting zorgen ervoor dat medewerkers betrokken raken bij actuele onderwerpen. En wat blijkt: zij raadplegen vervolgens andere communicatiemiddelen om meer informatie te verkrijgen. Op deze manier stuur je medewerkers naar informatie op het door jou gewenste kanaal. Wat leidt tot een sterkere communicatiemix en een hogere waardering van de interne communicatiemiddelen

Wat communiceer je dan via narrowcasting?

Je kunt narrowcasting onder andere inzetten om medewerkers te informeren over relevante onderwerpen. Communiceer meetings, headlines of nieuwe klanten en betrek op deze manier jouw medewerkers bij de organisatie. Wil je de veiligheid vergroten? Deel dan korte instructies via tekst/video of verwijs medewerkers door naar een ander communicatiekanaal. Een andere mogelijkheid is het koppelen van data uit eigen systemen aan het narrowcastingsysteem. Zo kun je bijvoorbeeld productiestanden realtime tonen via eenvoudig afleesbare animaties.

Meer weten?

Ben je benieuwd naar alle mogelijkheden van narrowcasting? Check dan onze factsheet over 'de voordelen van narrowcasting', neem contact op met Maarten Dikmans via 0651530385 of stuur een e-mail naar mdikmans@mediamyne.nl.

Wil je dat wij contact met jou opnemen?

Vul dan onderstaande gegevens in