In Nederland is er op dit moment een krappe arbeidsmarkt. De werkgelegenheid blijft groeien in 2019. Het aantal vacatures zal stijgen naar meer dan één miljoen. Het aantal banen groeit daarnaast met 367.000. Deze groei zorgt voor bijna 10,4 miljoen banen in Nederland. Mede hierdoor hebben organisaties steeds meer moeite om (goed opgeleide) medewerkers te werven. Daarom is het extra belangrijk dat je goede medewerkers weet te behouden. Een belangrijke methodes om ze te behouden is je medewerkers binden.

Waarom is binden belangrijk?

In principe zou elke organisatie, ongeacht de situatie op de arbeidsmarkt, moeten investeren om goede medewerkers te behouden. Het binden van medewerkers levert namelijk de volgende voordelen op:

  1. Kennis blijft behouden

    Werknemers bouwen veel kennis op over de organisatie, de klanten en de markt. Daarnaast is de investering in vakkennis flink en het kost veel tijd. Deze investering wil je dus binnen het bedrijf houden. Er gaat namelijk veel kennis verloren als je medewerker de organisatie verlaat.

  2. Enthousiasme blijft

    Het is natuurlijk altijd positief als de medewerkers enthousiast zijn over de organisatie. Dit zorgt onder andere voor meer toewijding en een hogere productiviteit. Hiernaast zorgen enthousiaste medewerkers ook voor het werven van nieuwe enthousiaste collega’s.

  3. Minder kosten

    Het behouden van de huidige groep medewerkers brengt minder kosten met zich mee dan het werven van nieuwe medewerkers. Bovendien liggen sollicitanten niet voor het oprapen, waardoor vaak betaalde kanalen ingezet moeten worden om de doelgroep te bereiken. Al met al is dit een zeer arbeidsintensief proces.

Medewerkers extra binden
Medewerkers extra binden vanwege krappe arbeidsmarkt

6 tips om medewerkers te binden

  1. Zorg voor arbeidsvoorwaarden op maat

    Elke medewerker is anders en heeft andere behoeften op de werkvloer. Zo vindt de één salaris belangrijk en de ander bijvoorbeeld minder werkuren. Passende arbeidsvoorwaarden zijn een bindende factor voor tevreden medewerkers.

  2. Werken aan betrokkenheid

    Gestructureerde personeelsplanning en duidelijke communicatie zijn van groot belang voor de betrokkenheid van medewerkers. De communicatie kan geoptimaliseerd worden door het digitaliseren van interne communicatie, zodat medewerkers eenvoudig, overal en altijd op de hoogte zijn van ontwikkelingen in de organisatie.

  3. Stimuleer een goede werksfeer

    Een goede werksfeer is erg belangrijk voor de betrokkenheid van medewerkers. Wanneer je medewerkers zich fijn voelen zullen ze zich meer betrokken voelen bij de organisatie. De beste tips voor een goede werksfeer zijn: creëer een gezonde werk-privébalans, zorg voor een veilige werkomgeving en laat mensen deel uitmaken van successen.

  4. Ga gesprekken aan en geef feedback

    De medewerker regelmatig laten spreken is noodzakelijk. Geef hem of haar dan ook de ruimte om aan te geven wat volgens hem of haar goed gaat en wat verbetering of ondersteuning vraagt. Zo toon je interesse en maak je gebruik van de kennis en ervaring van de medewerker. Maar dit zorgt er tegelijkertijd ook voor dat de medewerker zich gewaardeerd voelt. Door middel van de juiste begeleiding en het geven van positieve feedback zorg je ervoor dat de medewerker zich meer betrokken voelt.

  5. Help medewerkers bij hun ontwikkeling

    Zorg ervoor medewerkers zich kunnen blijven ontwikkelen. Een opleidingsplan is één van de strategische benaderingen en geeft richting aan de ontwikkeling van de medewerker.

  6. Houd medewerkers op de hoogte 

    Medewerkers te allen tijde op de hoogte houden van ontwikkelingen binnen de organisatie draagt bij aan de betrokkenheid.

Maak impact met het multichannel-platform van MediaMyne

Met het Narrowcasting systeem en de Employee App van MediaMyne zorg je voor interne communicatie met echte impact. Of het nu gaat om parttimers, gedetacheerden, medewerkers van kantoor, de productieruimte of de buitendienst, je bereikt iedereen overal en altijd. Door een integrale en kwalitatieve aanpak verstuurt het systeem van MediaMyne berichten naar de juiste mensen, op het juiste tijdstip en met de juiste boodschap.

Effectiviteit staat voorop, zo ontvangen medewerkers alleen informatie die voor hen relevant is. Het Narrowcasting systeem en de Employee App werken vanuit één content managementsysteem. Hierbij zijn koppelingen met interne en externe bronnen mogelijk.