Interne communicatie verbeteren is erg belangrijk om personeel te behouden. Het is namelijk uit meerdere onderzoeken gebleken dat het verbeteren van interne communicatie zorgt voor hogere betrokkenheid van medewerkers. Door de betrokkenheid medewerkers niet alleen langer bij het bedrijf, maar is er ook minder verzuim, een hogere klanttevredenheid en hogere productiviteit. In dit artikel leggen we aan de hand van een case study uit hoe interne communicatie verbeteren in zijn werking gaat.

Case study Van Duuren

Aan de hand van een case study leggen we in dit artikel uit hoe narrowcasting gebruikt wordt in een bedrijf en wat het belang ervan is aan de hand van een aantal (wetenschappelijke) onderzoeken. Het bedrijf dat we in de case study gebruiken is Van Duuren. Van Duuren is een logistieke dienstverlener gespecialiseerd in wegtransport door heel Europa.

Jeroen en Jasper van Duuren, de directie van het bedrijf, willen graag medewerkers tevreden houden. Daarom is het overbrengen van informatie naar de medewerkers erg belangrijk, want als dit goed gebeurt ontstaat er meer tevredenheid. Vandaar dat zij sinds een jaar narrowcasting beeldschermen van MediaMyne op het kantoor hangen.

Narrowcasting

Van Duuren gebruikt narrowcasting beeldschermen van MediaMyne. Narrowcasting is een krachtig communicatiekanaal om de interne communicatie makkelijker en luchtiger te maken. In plaats van de medewerkers te belasten met nieuwsbrieven, update je ze eenvoudig in de kantoorruimte, bij het koffiezetapparaat of de printer. Het beeldscherm zorgt voor een uitnodigende, grafische representatie van de te zenden informatie.

Case study Van Duuren: Waarom zet Van Duuren narrowcasting in en waarvoor?

Wij zetten het in om de interne communicatie te verbeteren. Wij willen verschillende afdelingen meer met elkaar in contact brengen en op de hoogte houden van ontwikkelingen binnen Van Duuren. We hebben in totaal zes schermen, verspreid over drie locaties in Nederland en Spanje. Zaken die wij via narrowcasting communiceren betreft informatie over bijvoorbeeld:

  • Nieuwe partners
  • Nieuwe klanten
  • Procedures
  • HR mededelingen
  • Verjaardagen
  • Veiligheid
  • Introductie van collega’s op bepaalde afdelingen
  • Geschiedenis
  • Kwaliteit
  • Duurzaamheid
  • Klant jubilea
  • Filmpjes

Case study Van Duuren: Welke middelen hebben jullie nog meer voor interne communicatie?

Ten eerste gebruiken wij ook ons CRM-systeem voor nieuwsberichten. Daarnaast hebben we regelmatig diverse overleggen met afdelingen of het hele team, kwartaalmeetings en 1 op 1 evaluatiegesprekken. Als laatste hebben we nog een magazine en info mails. Daarin geven we wat uitgebreidere informatie. Narrowcasting gebruiken we om kort en krachtig te communiceren, als het even kan met foto en/of video.

Employee engagement en interne communicatie verbeteren

Meerdere wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat er een significant verband is tussen interne communicatie en employee engagement. Optimale interne communicatie zorgt voor betere verhoudingen op de werkvloer, wat weer een significant effect heeft op medewerkersbetrokkenheid.

Betrokken medewerkers zorgen ervoor dat er 59% minder wisselingen zijn binnen een bedrijf. Ook zorgen bedrijven met betrokken medewerkers voor zo’n 2,5 keer meer omzet dan bedrijven met medewerkers die niet betrokken zijn. Let hierbij wel op het verschil tussen tevreden en betrokken medewerkers. Een medewerker kan wel tevreden zijn, maar is niet gelijk betrokken.

Case study Van Duuren: Wat willen jullie met MediaMyne bereiken?

“Wij willen iedereen snel en juist informeren. Daarnaast willen we graag meer betrokkenheid creëren. Het is namelijk erg leuk om te zien dat alle vestigingen op de hoogte zijn van de diverse ontwikkelingen bij Van Duuren. We vinden het bijvoorbeeld belangrijk dat alle nieuwe klanten goed geïntroduceerd worden. MediaMyne helpt hierbij enorm: iedereen ziet direct de informatie. Doordat we zelf kunnen aangeven hoe lang de informatie getoond moet worden zien ze deze informatie bovendien meerdere keren.”

Krapte op de arbeidsmarkt

Er is een groeiende problemen bij werving & selectie, zeker in de logistieke sector. Daardoor is het belangrijk om je huidige personeel tevreden en betrokken te houden zodat ze langdurig bij je organisatie blijven. Uit onderzoek van Berenschot (2018) blijkt dat verwacht wordt dat 78% van de Nederlandse bedrijven problemen bij werving en selectie verwacht in 2019. Dit is een verdubbeling ten opzichte van 2 jaar geleden. Bovendien blijkt uit hetzelfde onderzoek dat wel 71% van de HR-professionals problemen heeft bij het behouden van bestaand personeel.

Employee engagement kan hiervoor de oplossing zijn. Medewerkers blijven namelijk langer bij het bedrijf waardoor je je geen zorgen hoeft te maken over de krapte op de arbeidsmarkt. Bovendien worden medewerkers ook ambassadeurs van je bedrijf. Dit is ten eerste positief voor de financiële gezondheid van je bedrijf, ten tweede voor de relatie tussen medewerkers en de klanten en als laatste voor de verhouding tussen medewerkers onderling.

Case study Van Duuren: Hoe reageren de medewerkers op MediaMyne?

“Medewerkers reageren er goed op. Ze vinden de schermen namelijk erg leuk. Bovendien leveren de medewerkers zelf ook input aan. Daardoor merken we dat medewerkers meer een ambassadeur van het bedrijf worden. Zo denken ze allemaal goed na over belangrijke informatie die gedeeld moet worden, waardoor het aantal infomailtjes ook weer minder wordt. Vandaar dat sinds we zijn begonnen er ook een aantal collega’s zijn bijgekomen die zelf berichten kunnen maken en/of plaatsen. Op deze manier is er nog sneller leuke en belangrijke informatie die via de schermen gedeeld kan worden.”

Interne communicatie verbeteren met MediaMyne

Het verbeteren van interne communicatie is eenvoudiger dan het lijkt. De interne communicatiesoftware van MediaMyne bestaat namelijk uit twee componenten die interne communicatie optimaliseren. Ten eerste is er MediaMyne Narrowcasting, waardoor er via beeldschermen gecommuniceerd kan worden. Het is echter meer dan alleen schermen gebruiken om informatie te tonen: het helpt krachtig, kort en eenvoudig medewerkers op de hoogte te brengen van de laatste updates binnen de organisatie.

Ten tweede is er de MediaMyne Employee App. Deze app stelt een organisatie in staat om de medewerkers overal en altijd te kunnen informeren, ook al werken ze bijvoorbeeld extern. Beiden worden aangestuurd vanuit één gebruiksvriendelijk content management systeem (CMS), zodat iedereen zorgeloos aan de slag kan gaan met de software.

Case study Van Duuren: Waarom is er voor MediaMyne gekozen?

“Wij vinden dat het content management systeem van MediaMyne erg gebruiksvriendelijk is. Op deze manier creëren we een community van meerdere disciplines binnen de organisatie zoals HR, Communicatie, Directie, Quality en Veiligheid. Vervolgens kunnen zij hun eigen content publiceren. Later willen wij narrowcasting ook gaan koppelen met enkele systemen voor real time informatie. Concluderend voldoet MediaMyne voldoet aan al onze verwachtingen.”