De narrowcasting trends voor 2023 laten zien dat er veel staat te gebeuren op vele fronten. Content generatie via AI, meer en meer oog voor sustainability door middel van refurbished apparatuur, en mobiele videocontent. Dit alles zal bijdragen aan een verdere groei van narrowcasting voor interne communicatie binnen organisaties. Hieronder bespreken we de meest opvallende narrowcasting trends voor 2023 op de gebieden van content, en hardware.

Narrowcasting trends voor content

Ze zeggen weleens content is king, en dat is en blijft een gegeven, ook in narrowcasting. Zonder interessante en afwisselende content kijkt niemand naar je schermen. En dat is best een uitdaging voor veel communicatieprofessionals. Dit vraagt tijd en creativiteit, en dat hebben wij niet altijd. In 2023 gaan wij hierbij geholpen worden. De narrowcasting trends voor content richten zich op content creatie met AI, content via integraties met andere applicaties en op mobile en social media. Hieronder meer over deze 3 contenttrends.

#1 Content creatie met AI

Een van de meest opvallende narrowcasting trends in 2023 zal de toepassing van AI bij contentcreatie zijn. En dan gaat het over creatie van geschreven content en van visuele content.

AI-tools, zoals ChatGPT, kunnen geschreven content automatisch genereren, zoals interne nieuwsberichten, blogs, whitepapers, of social media posts. AI zal in het begin nog vooral als hulp of inspiratie ingezet worden, maar de ontwikkelingen op dit gebied gaan zo snel dat je steeds meer aan de AI kan overlaten.

Naast ChatGPT, is DALL-E een AI tool voor afbeeldingen en is Pictory een voorbeeld van een tekst-naar-video generator. Deze tools vergemakkelijken het maken van visuele content. Wij raden jou aan lekker te gaan experimenteren. En wist je dat een aantal afbeeldingen bij dit artikel door DALL-E zijn gegenereerd? De eerste staat hieronder, en verderop in dit blog de tweede afbeelding. We vermelden DALL-E bij de afbeelding; zie jij ook de verschillen? En dus wat er allemaal mogelijk is?

Een narrowcasting trend: DALL-E gegenereerde afbeelding over chatgpt met dall-e die kunst maken.
1 DALL·E – depictions of chatgpt and dall-e creating art on a canvas, as an oil paining

#2 Integraties met andere applicaties

Narrowcasting wordt steeds meer geïntegreerd met andere informatiesystemen en diensten waaruit content gedeeld kan worden op de schermen. De integratie met externe diensten kennen wij al een tijd. Denk bijvoorbeeld aan de integratie met het Openbaar Vervoer, de verkeersinformatie of het nieuws.

Naast deze koppelingen met externe diensten, gaan wij steeds meer integraties met interne informatiesystemen zien. Voor de hand liggend zijn ERP (Enterprise Resource Planning) systemen, en HRM (Human Resource Management) systemen. Een koppeling met het HRM systeem in jouw organisatie maakt het mogelijk om geautomatiseerd verjaardagen van collega’s te tonen. En om automatisch nieuwe collega’s te introduceren op de dag dat ze bij jouw organisatie starten. Een warm welkom!

Een combinatie met interne productiedata, uit het ERP systeem, maakt het mogelijk om belangrijke prestatie-indicatoren op de werkvloer, live, te delen met jouw medewerkers. Bijvoorbeeld de productierealisatie, hoeveel hebben we geproduceerd in welke tijd, of de omschakeltijd en het aantal gezondheid- en veiligheidsincidenten.

Ook zal het steeds makkelijker worden om een eigen content bibliotheek te koppelen aan een narrowcasting CMS en zo afbeeldingen gemakkelijk te delen via schermen. Dit zorgt voor eenheid in de uitstraling van jouw organisatie en merk(en) in alle communicatie, zowel intern als extern.

Narrowcasting trend van content integraties geillustreerd met puzzelstukjes
Narrowcasting trend 2023 Koppelingen voor content

#3 Mobile en social media

Een andere narrowcasting trend die we in 2023 verwachten, is het integreren van mobiele devices en social media platforms in narrowcasting content. Zo kun jij bijvoorbeeld je social media-kanalen (Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter) koppelen aan je narrowcastingsysteem.

Maar ook het tonen van mobiele videocontent zoals Tiktok  filmpjes en Instagram Reels. Steeds meer bedrijven maken hun eigen video content in portrait mode voor deze kanalen. Deze platformen zijn enorm populair onder jongeren en het gebruik van video is een effectieve manier om de aandacht te trekken van je doelgroep. Deze content kan op verticale schermen goed tot zijn recht komen, of binnen een deel van een horizontaal scherm met daarnaast een korte beschrijving en een QR code met de link naar de video. Zo gaat ook deze creatieve content niet verloren en kan deze breder gedeeld worden met alle medewerkers. En dat bevordert weer de interactie tussen jouw medewerkers en de organisatie.

Narrowcasting trend waarbij je social media integreert. Geillustreerd met alle social media symbolen op een tafel.
Narrowcasting trends 2023 integratie van social media

Narrowcasting trends op Hardware

Veel mensen denken bij narrowcasting hardware vaak aan schermen, maar daarachter hangt vaak nog veel andere hardware die nodig is om narrowcasting effectief en veilig in te kunnen zetten. Players achter die schermen die de content verzorgen en netwerken die de data vervoeren moeten betrouwbaar en veilig kunnen werken. De narrowcasting trends op hardware voor 2023 richten zich op sustainability, beveiliging en videowalls.

#4 Sustainability

Duurzaamheid door het hergebruiken van hardware. Sustainability zal een steeds grotere rol spelen in de narrowcasting-industrie. Bedrijven zullen steeds meer op zoek gaan naar manieren om hun hardware te hergebruiken en te recyclen. Zo heeft MediaMyne recentelijk een project uitgevoerd waar meer dan 100 players van de voorgaande narrowcasting oplossing is refurbished, geüpdatet en opnieuw ingezet.

Narrowcasting trend: Duurzaamheid in het hergebruiken van computers. Gemaakt door DALL-E
2 DALL·E  – recycling old computers to create a green earth

#5 Beveiliging

Beveiliging blijft een belangrijk aandachtspunt voor bedrijven. Vanwege de AVG en algemene berichtgeving in het nieuws over de opkomst van ransomware en phishing, kijken veel bedrijven met hun IT-afdeling of ze de beveiliging beter op orde kunnen krijgen. Het upgraden van verouderde hardware om te voldoen aan de nieuwste beveiligingsstandaarden zal daarom een belangrijk topic zijn voor 2023.

Denk bijvoorbeeld aan het vervangen van oudere hardware die geen Windows security patches meer kan ontvangen. Of hardware die niet meer ondersteund wordt met veiligere versies van de BIOS. Het blijven gebruiken van Windows 7 machines raden wij daarom ten zeerste af in 2023. Gebruiken jullie al langere tijd narrowcasting met dezelfde hardware, check dan zeker of dit nog aan de huidige veiligheidseisen voldoet! En anders adviseert MediaMyne graag over de juiste stappen om weer veilig aan het werk te gaan met narrowcasting.

Een afbeelding met een slot dat laat zien dat er een narrowcasting trend is op de beveiliging van hardware.
Narrowcasting trend 2023 Beveiliging van hardware

#6 Videowalls

De populariteit van videowalls blijft groeien in 2023. Bedrijven zullen steeds meer inzetten op het gebruik van videowalls als een manier om hun boodschap op een eye-catching manier over te brengen aan zowel hun medewerkers als bezoekers. Welke organisatie wilt deze beleving niet bieden? Bij videowalls gaat het enerzijds om muur vullende schermen, en anderzijds over opstellingen van 2×2 schermen om een groot scherm in een receptie, aula of bedrijfsrestaurant mogelijk te maken.

Recent heeft MediaMyne nog een wandvullende videowall geplaats met 2×8 schermen in een bedrijfsrestaurant van een groot bedrijf. Dit bedrijf zocht een pakkende manier om zowel hun medewerkers als bezoekers te inspireren en te informeren met prachtige visuals en video’s van hun high-end producten. Zo draagt deze videowall direct bij aan de hogere waardering van het personeel van hun verbeterde werkomgeving.

Nu jij… Welke mogelijkheden zie jij voor narrowcasting in jouw organisatie? En welke trends in narrowcasting ga jij in de gaten houden?

Auteur
Alexander van Holten
Senior Business Development Manager
Prikkelen deze trends?
Laten we samen kijken hoe wij narrowcasting kunnen vormgeven binnen jouw organisatie.
Bel dan naar: +31 6 19 13 3596