Bij MediaMyne volgen we natuurlijk nauwgezet de laatste ontwikkelingen op het gebied van interne communicatie en allerhande kanalen die je daarvoor kunt inzetten. De laatste tijd gonst het in ons (digitale) kantoor van de interessante trends en ontwikkelingen op het gebied van narrowcasting. De toepassingen voor effectieve communicatie met medewerkers, klanten, patiënten en bezoekers breiden zich enorm uit en dragen bij aan effectieve samenwerking, meer betrokkenheid en het versterken van het communitygevoel.

In dit artikel zetten wij een aantal trends in narrowcasting in 2022 voor je op een rijtje waar wij enthousiast over zijn. Welke ga jij inzetten in jouw organisatie?

Multichannel communicatie

Het thuiswerken heeft natuurlijk de laatste jaren een enorme vlucht genomen. Het is inmiddels zo’n gemeengoed geworden dat er nog maar weinig kantoormedewerkers fulltime terug zullen keren naar kantoor. De vraag die veel interne communicatieprofessionals dan ook bezighoudt is, hoe houd ik iedereen betrokken? In organisaties met veel blue collar medewerkers is deze vraag op een andere manier relevant. Zij hebben zowel te maken met non-desk workers als kantoorpersoneel.

In 2022 gaat narrowcasting steeds vaker onderdeel worden van een geïntegreerde interne communicatie aanpak. Hierbij wordt één boodschap vertaald naar verschillende communicatiekanalen en via één CMS verspreidt naar de medewerkers.

Het MediaMyne CMS combineert nu al narrowcasting en een employee app. En in 2022 zullen we nog meer inzetten op het interne communicatieplatform van de toekomst.

Berichten publiceren op beeldscherm en mobiel MediaMyne 4.0

Verticale schermen

Trend nummer één speelt in op de creativiteit van de content makers en komt overwaaien vanuit de digitale straatabri’s die je tegenwoordig in winkelstraten en op stations tegenkomt. Organisaties die willen opvallen of een specifiek doeleinde hebben voor (één van) hun schermen, kunnen tegenwoordig kiezen uit een groeiend aantal verticale schermen.

Denk hierbij aan bedrijfsverzamelgebouwen die in hun entree een overzicht en plattegrond bieden van de organisaties die in het pand gevestigd zijn, of een vergaderlocatie die bezoekers welkom heet en via een verticaal scherm de weg wijst naar de juiste vergaderruimte.

Omdat de content voor een verticaal scherm echt op een andere manier moet worden vormgegeven is het belangrijk om van te voren goed na te denken over het doel van het scherm en het verticale scherm niet op dezelfde manier in te zetten als de normale horizontale schermen die je gebruikt.

Exclusieve videowalls

Een trend waar onze vormgevers heel enthousiast over zijn, is de exclusieve videowall. We kennen natuurlijk allemaal het standaard 50 inch beeldscherm in de bedrijfskantine of bij de koffieautomaat. Maar sommige locaties vragen om net dat beetje meer. Denk aan een ontvangst-, of wachtruimte of de directievloer waar veel gasten worden ontvangen.

Voor een exclusieve videowall worden meerdere schermen aan elkaar gekoppeld, waardoor je één groot scherm kunt creëren of juist kunt spelen met diverse beelden op de verschillende schermen. De schermen kunnen natuurlijk naast elkaar worden geplaatst, maar kunnen elkaar ook overlappen voor een bijzonder effect. Ook verticale schermen lenen zich prima als onderdeel van een stijlvolle videowall.

Onze favoriet: een combinatie van overlappende schermen en slow motion video! Wil jij ook aan de slag met een exclusieve videowall in jouw organisatie? Neem dan contact op met jouw accountmanager en informeer naar de mogelijkheden met MediaMyne.

Wat is narrowcasting?

Integraties met bedrijfsinformatiesystemen

Je beeldschermen worden nog veel waardevoller als je jouw narrowcastingsysteem kunt koppelen aan bijvoorbeeld je CRM, order picking- of warehousemanagementsysteem. Toon de laatste productiecijfers, deel verkoopsuccessen of het aantal verzamelde orders in het laatste uur.

Integraties of koppelingen met bedrijfsinformatiesystemen lenen zich ook goed voor gamification. Organiseer een interne competitie tussen verschillende teams of laat teams samenwerken om een bepaalde doelstelling te behalen. Doordat de actuele stand van zaken gedeeld wordt op de beeldschermen op de werkvloer vergroot je de betrokkenheid en versterk je het communitygevoel.

In dit artikel delen we 8 veelgevraagde koppelingen met het narrowcastingsyteem van MediaMyne.

Trends in narrowcasting | Integraties met bedrijfsinformatiesystemen

Touchless interactie via smartphones

In 2022 zal narrowcasting steeds vaker functioneel worden ingezet. Was het tot voor kort vooral een middel om te zenden, bij MediaMyne geloven we dat er meer in zit. Afhankelijk van jouw organisatie en doelstellingen kun jij de interactie met je narrowcasting vergroten.

Zo is het mogelijk om door middel van het scannen van QR codes verschillende applicaties of websites op de smartphone te laten tonen. Wil jij bijvoorbeeld meer collega’s deel laten nemen aan het jaarlijkse medewerkerstevredenheid onderzoek? Link dan op het scherm naar de vragenlijst. Ook kun je op deze manier polls, quizjes en brainstormsessies (Mentimeter) organiseren, waarbij je de resultaten via narrowcasting kunt delen.

Wil jij het voor non-desk workers mogelijk maken om eenvoudig diensten te ruilen? Koppel dan je planningssoftware aan je narrowcasting en laat zien welke diensten beschikbaar zijn voor een ruil.

Trends in narrowcasting | Touchless interactie via smartphones

Buitenschermen

Ook buitenschermen lijken steeds meer een plek te krijgen in het narrowcasting landschap en zijn ideaal voor functionele communicatie met medewerkers en bezoekers. Vooral organisaties waar een belangrijk deel van de activiteit buiten plaatsvindt, kunnen profijt hebben van één of meerdere buitenschermen. Denk aan logistieke centra, afvalverwerkers en de bouw, maar ook aan pick-up points.

Via buitenschermen kun je alle verkeersstromen en bezoekers in goede banen leiden door bijvoorbeeld aanmeldprocedures, veiligheidsmaatregelen en wachttijden te communiceren. Maar ook door bijvoorbeeld te koppelen met het kentekenregistratiesysteem en aankomende vrachtwagens op het juiste moment bij de juiste losplaats te krijgen.

Hygiëne- en veiligheidsmaatregelen

Het delen van hygiëne- en veiligheidsmaatregelen heeft de afgelopen twee jaar een enorme vlucht genomen. Veelal door de inzet van ‘tijdelijke’ posters en stickers. In 2022 dringt steeds meer het besef door het verstandig is om deze maatregelen meer permanent onder de aandacht te brengen. Narrowcasting leent zich uitstekend voor dit doeleinde. Doordat ieder scherm kan worden voorzien van een unieke afspeellijst, kun je eenvoudig op daarvoor aangewezen locaties schermen plaatsen die medewerkers, klanten en bezoekers wijzen op de geldende hygiëne- en veiligheidsmaatregelen. Denk bijvoorbeeld aan kleedruimtes, garderobes of wachtruimtes.

Narrowcasting Starterspakket

Social media walls

Een andere ontwikkeling waar we bij MediaMyne enthousiast over zijn is de opkomst van zogenaamde social media walls. Deze schermen dienen een heel specifiek doel, namelijk het delen van social media updates. Ze kunnen heel goed ingezet worden tijdens events of voor campagnes, waarbij je alle berichten met een bepaalde hashtag deelt.

Maar social media walls kunnen ook structureel worden ingezet om de betrokkenheid bij je merk te vergroten. Deel bijvoorbeeld alle social posts van jouw organisatie en alle berichten waarin jouw organisatie genoemd wordt. Ook reviews over de organisatie en producten kunnen op deze schermen gedeeld worden. Een social media wall zorgt naast betrokkenheid ook voor een gevoel van trots en kan medewerkers motiveren om net dat stapje extra te zetten voor een positieve review.

Nu jij, welke mogelijkheden zie jij voor narrowcasting in jouw organisatie? En welke trends in narrowcasting ga jij in de gaten houden?