In een omgeving waar je productie draait, is het niet eenvoudig om doelgericht met medewerkers te communiceren. Dit komt doordat er vaak een gebrek is aan toegang tot digitale communicatiemiddelen. Narrowcasting voor industriële bedrijven kan een oplossing bieden!

Factoren zoals geluidsoverlast en de grote afstanden binnen een productieruimte spelen een rol bij de moeizame communicatie. Productiemedewerkers hebben namelijk geen directe toegang tot een mobiele telefoon of laptop binnen hun eigen werkomgeving. Dit heeft grote impact voor de mogelijkheden van effectieve communicatie richting deze groep medewerkers binnen het bedrijf.

Veiligheid en naleving

Industriële bedrijven zetten interne communicatie in om de bewustwording van veiligheid te vergroten. Medewerkers moeten doorlopend worden geïnformeerd over specifieke mededelingen die met name betrekking hebben op hun werk en hun veiligheid.

Door middel van narrowcasting is het mogelijk deze belangrijke informatie te delen met de medewerkers. Dit kunnen bijvoorbeeld veiligheidsinstructies, procedures en waarschuwingen zijn, of in noodgevallen zelfs ontruimingsplannen. Daardoor zijn medewerkers op de hoogte van de juiste informatie en kunnen zij hun werk veiliger doen.

Narrowcasting biedt ook de mogelijkheid om onmiddellijk te reageren op noodsituaties. In geval van een noodgeval kan kritieke informatie onmiddellijk worden weergegeven op de schermen door de hele organisatie, waardoor kostbare tijd bespaard wordt.

Bovendien draagt de naleving van veiligheidsnormen en regelgeving bij aan het verbeteren van het imago van het bedrijf.

Tip van onze collega Pieter Luinstra (marketeer): “Communiceer duidelijk veiligheidsvoorschriften”

“Onderzoek van de Radboud Universiteit en TNO heeft aangetoond dat hoe meer nationaliteiten er op de werkvloer aanwezig zijn, hoe meer bijna-ongelukken er gebeuren. Duidelijke communicatie over veiligheidsvoorschriften is dus altijd belangrijk.

Het communiceren en beschikbaar stellen van veiligheidsvoorschriften in het Nederlands en/of Engels is niet voldoende. Medewerkers met een andere nationaliteit zullen deze voorschriften niet altijd goed kunnen interpreteren. Dat heeft niet alleen met het taalaspect te maken, ook cultuurverschillen spelen een rol. In Oost-Europese landen hecht men bijvoorbeeld meer waarde aan autoriteit en de Nederlandse directheid kan ook voor onduidelijkheid zorgen.

Denk daarom goed na over wat je wilt bereiken en houd rekening met eventuele cultuurverschillen. Pas desnoods je boodschap aan voor verschillende nationaliteiten en laat deze controleren door een moedertaalspreker.”

Verbeterde productiviteit

Narrowcasting in productiebedrijven biedt een interessante mogelijkheid om de productiviteit te verhogen. Met dynamische schermen die KPI’s en prestatiegegevens weergeven, kunnen medewerkers zich bewust worden van hun doelen en resultaten in realtime. Dit stimuleert gezonde concurrentie en motiveert medewerkers om een stapje extra te zetten.

Daarnaast maakt narrowcasting het mogelijk om belangrijke informatie zoals shiftwijzigingen, productie-updates en operationele richtlijnen direct aan het personeel door te geven. Hierdoor wordt de communicatie gestroomlijnd en wordt de tijd die wordt besteed aan het zoeken naar informatie verminderd.

Betrokkenheid

De betrokkenheid van productiemedewerkers is vaak een probleem bij industriële bedrijven. Een deel van de medewerkers is bijvoorbeeld een flexwerker met minder binding. Door het gebrek aan communicatiemogelijkheden zijn medewerkers niet of nauwelijks op de hoogte van het nieuws, of bijvoorbeeld van de successen van de organisatie. Ook voor dit doel is narrowcasting de ideale oplossing.

Door de inzet van narrowcasting groeit namelijk de betrokkenheid van de medewerkers bij de organisatie. De medewerkers informeer je sneller en beter via dit kanaal. Ze zijn op de hoogte van de ontwikkelingen en voelen zich daardoor betrokken bij de organisatie. Medewerkers voelen zich prettiger op de werkvloer en zetten een stapje extra. Dit heeft een positief effect op het productieproces en het uiteindelijke resultaat.

Tip van onze collega Bastiaan de Jong (consultant): “Betrek de organisatie bij de communicatie”

“Betrek de organisatie bij de communicatie. Vraag team-leads en managers periodiek om input en geef medewerkers de mogelijkheid op eigen initiatief aan te leveren. Plaats  onderwerpen die bijdragen aan beter (samen)werken of collega’s helpen. Denk hierbij aan:

  • Project highlights van alle afdelingen. Communiceer de zaken die verschil maken en niet de continu lopende zaken.
  • De belangrijkste thema’s uit het marktnieuws. 
  • Brekend nieuws,bijvoorbeeld politiek nieuws of ziekte van de directeur.
  • Relevante informatie voor medewerkers. Denk bijvoorbeeld aan file informatie of NS-nieuws.
  • Verjaardagen en andere sociale vieringen. Let hierbij op dat het zo relevant mogelijk is, het liefst per locatie dus.

Plaats deze berichten op de narrowcasting in de kantine of andere plekken waar de medewerkers vaak tijd doorbrengen.”

Narrowcasting voor industriële bedrijven

MediaMyne biedt zowel narrowcasting software aan, als ook een employee app. Beiden kan je besturen vanuit één content management systeem. Dit vergoot het gebruiksgemak. Met dit multi-channel platform van MediaMyne kan je dus de interne communicatie verbeteren! Nieuwsgierig geworden en wil je graag meer weten over narrowcasting voor industriële bedrijven? Neem dan contact op! Er staat altijd een expert voor je klaar.

Download het whitepaper: Praktische tips voor het verbeteren van de interne communicatie