Narrowcasting heeft de laatste jaren een flinke ontwikkeling doorgemaakt. Het is uitgegroeid tot een bewezen effectief communicatiemiddel voor in jouw organisatie. Sterker nog, narrowcasting kan wel eens de ontbrekende factor zijn in de interne communicatie van jouw organisatie!

Effectieve interne communicatie is van onschatbare waarde. Het vormt de ruggengraat van een gezonde en goed functionerende organisatie. En het gebruik van narrowcasting helpt jou uiteindelijk de gehele interne communicatie te verbeteren. En dit leidt weer tot een hogere betrokkenheid bij medewerkers, en een hogere teamgeest om het doel te bereiken. De volgende punten komen in dit artikel aan bod:

Wat is narrowcasting?

In tegenstelling tot broadcasting, waarbij informatie breed wordt verspreid, richt narrowcasting zich op het leveren van content aan een selecte groep mensen op specifieke locaties en momenten. Het is een vorm van communicatie die gebruikmaakt van digitale displays, zoals schermen en borden, om doelgericht informatie te delen. Het is namelijk mogelijk om per beeldscherm te bepalen welke informatie er wordt getoond. Door het gebruik van beeldschermen ben je dus altijd in staat om op elk moment de juiste informatie met jouw medewerkers te delen.

Neem bijvoorbeeld de verschillende afdelingen van een organisatie: elke afdeling heeft behoefte aan andere informatie. Door de schermen strategisch te plaatsen is het mogelijk om elke afdeling afzonderlijk te bereiken via de software. Zo voorkom je een overload aan informatie en blijft de boodschap beter hangen bij de doelgroep. Dit wordt nog makkelijker gemaakt door middel van een gebruiksvriendelijke CMS, waarmee alle schermen beheerd kunnen worden.

Narrowcasting wordt ook wel digital signage genoemd.

Narrowcasting versterkt de interne communicatie

Elke organisatie investeert flink in het creëren van een goede interne communicatie. En daar komen de nodige uitdagingen bij kijken. Een van deze uitdagingen zijn de verschillende communicatievoorkeuren van medewerkers. Aan sommige interne communicatiemiddelen wordt meer of minder waarde gehecht. Dit is zonde, en wij leggen dan ook graag uit hoe je jouw andere communicatiekanalen kan versterken door narrowcasting toe te voegen.

De korte en vooral visuele boodschappen die je doelgericht communiceert via de narrowcasting beeldschermen zorgen er namelijk voor dat medewerkers betrokken raken bij actuele onderwerpen. Vervolgens raadplegen zij ook andere communicatiemiddelen om meer informatie te verkrijgen! Op deze manier stuur je medewerkers naar informatie op het door jou gewenste kanaal. Dit leidt tot een goede interne communicatie en een hogere waardering van de interne communicatiemiddelen. Hierdoor wordt de interne communicatie versterkt en gestroomlijnd.

Voordelen van narrowcasting

Doelgericht communiceren is het grootste voordeel, maar doelgerichte communicatie alleen is niet genoeg voor effectieve interne communicatie. Een opvallende boodschap is namelijk minstens net zo belangrijk. Narrowcasting is bij uitstek geschikt om een boodschap op een aantrekkelijke en opvallende manier onder de aandacht te brengen. Immers, visuele elementen, zoals afbeeldingen en video’s, worden vaak beter onthouden en begrepen dan puur tekstuele informatie. Hierdoor is de impact van de boodschap groter.

Daarnaast biedt narrowcasting het voordeel om real-time updates te verstrekken. In een snel veranderende omgeving is het cruciaal om medewerkers snel op de hoogte te stellen van belangrijke ontwikkelingen en altijd up-to-date te zijn. Hiervoor later in dit blog meer.

Je begrijpt ongetwijfeld dat met deze 3 voordelen (doelgericht, visueel en real-time) van narrowcasting berichten deze meer impact op jouw doelgroep hebben dan saaie, langdradige communicatie-uitingen. En hiermee verklappen we gelijk het grootste voordeel: medewerkers voelen zich meer betrokken. Doordat goed geïnformeerde medewerkers zich meer betrokken voelen heeft dit een gunstig effect op voor de organisatie.

Alle voordelen van narrowcasting:

  • Het vergroot de effectiviteit van andere interne communicatie kanalen
  • Het stimuleert de betrokkenheid van de medewerkers
  • Je kan doelgericht communiceren
  • Je vergroot de impact door visuele elementen
  • Je kan real-time communiceren door de koppeling met interne en externe databronnen
Download het whitepaper: Praktische tips voor het verbeteren van de interne communicatie

Wat communiceer je via narrowcasting?

En als je dan overtuigd bent van de voordelen van narrowcasting en je ziet hoe narrowcasting jouw andere interne communicatiekanalen kan versterken, komt de vraag ‘wat communiceer je nu eigenlijk via narrowcasting’? Dit is een van de andere uitdagingen bij interne communicatie; hoe houden wij de beeldschermen gevuld met relevante en actuele informatie.

Narrowcasting kan je heel goed inzetten om medewerkers te informeren over relevante dagelijkse onderwerpen. Communiceer bijvoorbeeld belangrijke meetings, headlines of nieuwe klanten en betrek op deze manier jouw medewerkers bij de organisatie. Een ander voorbeeld is de wens om de veiligheid te vergroten. Deel dan korte instructies via tekst/video of verwijs medewerkers door naar een ander communicatiekanaal. Een andere mogelijkheid is het koppelen van data uit eigen systemen. Zo kan je bijvoorbeeld productiestanden realtime tonen via eenvoudig afleesbare animaties.

Meer inspiratie kan jij ook vinden in onze blog Narrowcasting trends in 2023, en dan trends voor content. Een tipje van de sluier? De toepassing van AI bij geschreven en visuele contentcreatie. Heb jij even geen creativiteit (de bekende writers block) dan helpt AI je op weg. Daarnaast de mogelijke integraties met externe en interne applicaties. Denk bijvoorbeeld aan het Openbaar Vervoer, of het nieuws. En als laatste, het integreren van mobiele devices en social media platforms (Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter) in narrowcasting content.

En last but not least 😉, ook wij helpen jou elke maand met inspiratie door onze interne communicatiekalender 2024 met bijzondere dagen om op in te haken.

De totaaloplossing van MediaMyne

MediaMyne biedt een totaaloplossing aan voor narrowcasting. Van een gebruiksvriendelijk content management systeem, en een veilig en betrouwbaar dataplatform, tot verschillende opties in players en schermen voor elke situatie. Wil je meer weten? Neem dan contact met ons op: Narrowcasting voor effectieve communicatie | MediaMyne. Wij denken graag met jou mee!