Een nieuw jaar, dus ook weer een nieuwe blog met bijzondere dagen om bij stil te staan met je interne communicatie! Ook in 2022 zorgen wij ervoor dat jouw interne communicatiekanalen goed gevuld blijven. Dus lees snel de blog voor inspiratie.

1 januari Nieuwjaarsdag

Een nieuwe jaar vol met goede voornemens, zoals meer sporten, gezonder eten en stoppen met roken. Vaak houden mensen deze voornemens niet lang vol. Het delen van je goede voornemens helpt jou om je doel te halen. Dus als je collega’s aan jou vragen of je nog goede voornemens hebt, wees dan zeker niet bang om deze te delen. Nog beter zelf, plan een moment in om samen met je collega’s de goede voornemens te bespreken, zo kun je elkaar blijven steunen en haal je het beste in elkaar naar boven.

Verzamel alle goede voornemens en plaats deze op de narrowcasting. Combineer dit met DryJanuary. Zo zorg je als bedrijf voor een collectief voornemen, waardoor de kans van slagen toeneemt! Hoeveel collega’s kun jij overtuigen om deel te nemen aan DryJanuary?

Speciale dagen in januari om bij stil te staan met je interne communicatie

10 januari Ruim je bureau op dag

Het zal je waarschijnlijk niet verrassen waar deze dag voor staat. That’s right! Het is tijd om je bureau op te ruimen. Omdat het overgrote deel van de mensen thuiswerkt mixt privé steeds meer met het zakelijke. Dat merk je ook op je bureau. Het wordt een rommeltje en alles ligt door elkaar. Hier wordt je onrustig, inefficiënt en geïrriteerd (vooruit, er zijn altijd mensen die comfortabeler zijn met rommel). Maar voor alle andere mensen is het tijd om het nieuwe jaar weer georganiseerd en overzichtelijk te starten.

Benadruk aan jouw organisatie de voordelen van een opgeruimd bureau en geef ze tips hoe ze het beste hun bureau kunnen opruimen.

  1. Haal je bureau leeg
  2. Maak hem schoon
  3. Organiseer de weggehaalde spullen en gooi weg wat niet nodig is (ja, dat is soms lastig).
  4. Kies een vaste plek voor je spullen en richt je bureau weer in.
  5. Oké dit is lastig, maar probeer je nieuwe indeling bij te houden.

16 januari Wereld religie dag

In 1949 heeft de Nationale Geestelijke Vergadering van de Baha’i-beweging in de Verenigde staten besloten om Wereld religie dag in het leven te roepen. Het doel van deze dag is dat andere gelovigen stilstaan bij het geloof algemeen en eens kijken naar overeenkomsten tussen hun en andere religies. Het doel hiervan is om meer begrip en harmonie tussen religies te bereiken.

Of religies in hun kern echt hetzelfde zijn is een punt van debat. Maar door te praten leer je verschillende standpunten kennen en misschien zelfs gelijkenissen erkennen.

In Nederland laten we religie vaak buiten de werkplek, dus deze dag is niet altijd even geschikt voor elke organisatie.

17 januari Blue Monday

Blue Monday staat bekend als de meest depressieve dag van het jaar, maar waarom? Volgens onderzoekers spelen geld, het weer en schuldgevoelens een grote rol. Mensen hebben veel uitgegeven tijdens de feestdagen, het is vaak koud weer en de meesten hebben hun goede voornemens al opgegeven. Althans, dit wordt er beweerd, maar is Blue Monday wel echt de meest depressieve dag van het jaar?

Toch biedt deze dag een ideale kans voor de interne communicatieprofessional om zich te onderscheiden. Zorg ervoor dat de kanalen goed gevuld zijn met afwisselende boodschappen. Het is natuurlijk belangrijk om cruciale informatie te verspreiden binnen de organisatie, maar dit betekent niet dat alles formeel hoeft te zijn.

Verzamel bijvoorbeeld de grappigste feiten en leukste moppen om jouw collega’s aan het lachen te krijgen. Of laat iedereen leuke filmpjes insturen, waardoor zij direct in een goede stemming komen.

24 januari Internationale Dag van het Onderwijs

Onderwijs draagt bij aan de persoonlijke ontwikkeling van een mens. Niet gek dus dat er een dag genaamd “Internationale Dag van het Onderwijs” bestaat. Als organisatie kun je deze dag gebruiken om collega’s aan te moedigen om zichzelf verder te ontwikkelen. Wijs ze op hun opleidingsbudget, presenteer de mogelijkheden en laat collega’s inspirerende verhalen delen. Je bent immers nooit te oud om te leren!

Lees hier meer over de Internationale Dag van het Onderwijs.

Speciale dagen in januari om bij stil te staan met je interne communicatie

24 januari Pindakaasdag

Een boterham ‘oorlog’ is pindakaas op een boterham met curry, mayonaise en uitjes. Niks voor jou? Gelukkig is het vandaag Pindakaasdag! Er zijn genoeg combinaties om te proberen op deze speciale dag. Maar niet iedereen houdt van pindakaas en ook niet iedereen kan pindakaas eten, door bijvoorbeeld allergieën. Dus vandaag delen we niet de lekkerste combinaties met pindakaas, maar vertellen we de leukste feiten over pindakaas. Zo wordt niemand buitengesloten.

  • Pindakaas is uitgevonden in 1890.
  • Voor 500 gram pindakaas zijn ongeveer 1.100 pinda’s nodig.
  • Pindakaas bestaat gemiddeld voor 40% uit vet.
  • Pinda’s zijn geen noten, maar peulvruchten.
  • Het kost bijna 20 liter water om zo’n 30 gram pinda’s te pellen.
Speciale dagen in januari om bij stil te staan met je interne communicatie

25 januari Dag van het werkplezier in de zorg

De komende editie van de Dag van het werkplezier in de zorg draagt het thema: Ode aan de zorg. De reden voor het thema spreekt natuurlijk voor zich, onze soldaten in deze pandemie. Dit is ook een dag om met elkaar ideeën te delen hoe het werkplezier in de zorg kan worden vergroot. Sta met je medewerkers stil bij dit waardevolle werk en laat medewerkers hun ideeën delen hoe het werkplezier kan worden vergroot.

Speciale dagen in januari om bij stil te staan met je interne communicatie

28 januari Europese dag van de Privacy

Op 28 januari is het de Europese dag van de Privacy. Het doel van deze dag is het beter informeren van burgers over hun rechten als het gaat om persoonsgegevens. Overheden, bedrijven en andere organisaties gaan niet altijd even goed om met deze persoonsgegevens. Het is dus van belang dat de burger beschermt wordt en weet wat zijn/haar rechten zijn.

Gebruik deze dag om je medewerkers te informeren over hun rechten en hoe zij deze kunnen uitoefenen. Maak bijvoorbeeld een quiz met vragen over dataprotectie. Door je medewerkers direct te confronteren weet je ze beter te raken. Hierdoor weet je zeker dat de boodschap overkomt.

Dus hoe gaat jouw organisatie om met persoonsgegevens? En wordt dit ook goed gehandhaafd door medewerkers? Op 1 februari is het change your password day, dus op die dag kan inspelen op de bewustzijn die je op deze dag hebt gecreëerd.

Interne Communicatiekalender 2022