Natuurlijk gebruik jij al maanden de interne communicatie kalender van MediaMyne voor inspiratie. Meer context komt altijd goed uit, het versnelt je proces en daardoor kan je meer tijd besteden aan jouw berichten op narrowcasting en de mobiele app. Ook in november staan wij weer voor je klaar met bijzondere dagen om op in te haken.

Het is nog geen einde van het jaar, geen december, geen kerst en geen jaarwisseling. Het kan voelen als een buffermaand. Maar zoals voor elke maand geldt: er zijn meer dagen om op in te haken dan je denkt. Het vergt met sommige bijzondere dagen wat creativiteit, maar dan kan je juist de leukste activiteiten en berichten maken!

Want vergeet niet: het doel is om creativiteit en betrokkenheid te zaaien bij jouw werknemers.

8 t/m 14 November: Week van respect

We leven in een snelle wereld door globalisatie en het internet. Iedereen is constant in contact met heel veel informatie en acties. Dit voelen we ook op de werkvloer, kan jij je nog indenken hoe jouw organisatie zou functioneren zonder internet?

Door een constante toevoer van informatie kunnen je werknemers prikkelbaar worden. Alles moet gewoon kloppen, gebeurt er iets negatiefs dan heeft dat een veel grotere impact dan iets positiefs. Ergernissen kunnen hierdoor hoog oplopen tussen werknemers, ergernissen die de positieve kwaliteiten snel overschaduwen. Dit kan negatief zijn voor de werksfeer en productiviteit.

Zet je bedrijf deze week in het teken van respect. Laat werknemers één positief punt benoemen over hun directe collega. Een positief punt waar ze respect voor hebben. Geef je werknemers hier de tijd en ruimte voor om het te bedenken en uit te spreken. Hierdoor kunnen ergernissen verminderd worden of op zijn minst in contrast gebracht worden met de positiviteit die een collega met zich meebrengt.

9 November: Dag van de uitvinder

Een prachtige dag die je van meerdere kanten kan insteken. Is jouw organisatie ontstaan vanuit een bijzondere uitvinding? Perfect om hier bij stil te staan! Hoe kwam het tot stand en hoe is de uitvinding gegroeid tot de organisatie die je nu bent?

Heb je juist behoefte aan meer innovatieve en creatieve ideeën binnen de organisatie? Dan is deze dag ook perfect om bij stil te staan. Bouw de Dag van de uitvinder om naar een creatieve dag zoals: “Kom met een origineel idee”. Organiseer binnen het bedrijf een brainstormsessie tussen verschillende afdelingen voor nieuwe en creatieve ideeën. Hierbij bevorder je de creativiteit, betrokkenheid en versterk je interactie tussen werknemers die normaal niet of nauwelijks met elkaar in contact komen.

13 November: Aankomst Sinterklaas

We kennen allemaal 5 december, pakjesavond. Maar Sinterklaas komt op 13 November al aan in Nederland! Gebruik deze dag als kick-off voor “Secret Sinterklaas” (een keer wat anders dan de Kerstman).

Trakteer je personeel op een op Sinterklaas geïnspireerde lunch. Of nodig personeel uit om hun favoriete herinnering aan Sinterklaas te delen en deel deze op de employee app en narrowcasting! Waar je ook voor kiest, deze dag is perfect om jouw bedrijf te verbinden aan de positieve associatie met het kinderfeest en zorgt ervoor dat werknemers met elkaar praten.

Blog CtA Interne Communicatie kalender

15 – 19 November: Week van de werkstress

Burnouts komen steeds vaker voor. Een gevolg uit langdurig chronische werkstress. Een onderwerp die je dus in de gaten wil houden. Werkdruk kan de prestaties verhogen, maar is de druk te groot dan kan het omslaan in stressklachten, met alle gevolgen van dien.

Naast reguliere werkdruk kan je een mens zien als een batterij die je kan opladen en verbruiken. In andere woorden, je hebt energiebronnen en stressoren. Je wil natuurlijk de energiebronnen versterken en de stressoren velagen.

Dus wat kan je nou eigenlijk doen met de week van de werkstress?

  • Nodig werknemers uit om hun stressoren en energiebronnen te benoemen. Uiteraard moet je hier wel wat mee doen, anders gaan je werknemers zich niet gehoord voelen. Dan bereik je precies het tegenovergestelde van betrokkenheid.
  • Laat je werknemers even een moment rust pakken uit het werkdag. Organiseer via narrowcasting een meditatie of workout moment. Stream het live op de beeldschermen zodat iedereen mee kan doen op hun werkplek!

19 november: Wereld Toilet Dag

Je zal wel denken, wat heeft deze dag in hemelsnaam met mijn organisatie te maken? Tenzij je in de sanitaire voorzieningen zit, niet super veel. Maar ho! Je gaat verder dan jouw organisatie weet je nog? Jij en je werknemers zijn onderdeel van de westerse samenleving, en hier hebben we zeer goede sanitaire voorzieningen (laten we het niet hebben over die poepgaten langs de Franse snelweg). Gebruik deze dag om stil te staan bij de geschiedenis van het toilet. Het heeft een gigantische impact op ons leven, maar eigenlijk nemen we het voor lief.

Je kan deze dag ook heel anders insteken, met humor. Het is van belang dat mensen na het gebruik van het toilet, goed hun handen wassen. Waarbij het handen wassen in de tijd van tegenwoordig nog veel prominenter is geworden door corona. Maak dus een speelse grap, “Corona heeft één goede ontwikkeling met zich meegebracht, we leren nu eindelijk goed onze handen te wassen!” Of iets anders, want laten we eerlijk zijn, mijn humor is verre van perfect.

24 November: Check je wachtwoorden dag

Origineel in het leven geroepen door Tweakers en onder meer gesteund door het Openbaar Ministerie (OM) en Radar.

En ook voor jouw organisatie een belangrijke dag, want de “zwakke” plek in elk computersysteem blijft de mens. Maak je medewerkers bewust van dataveiligheid en het hanteren van goede lange wachtwoorden.

Vind je dit onderwerp te saai klinken? Maak er dan een soort interne marketing stunt van. Plaats een post op je narrowcastingschermen waarin je doet alsof het systeem is gehackt en de hacker communiceert met de organisatie. Uiteraard plaats je ook een post achter waarin je duidelijk maakt dat dit niet echt is, en waarin je collega’s nog eens extra attendeert op dataveiligheid. Sluit af met tips voor het verzinnen van een goed, zodat je werknemers handvaten hebben!

Interne communicatie november

27 november Black Friday

Korting, korting en nog eens korting. Black Friday is enorm populair geworden in Nederland. Bedrijven geven op deze dag hoge kortingen. Misschien doet jouw organisatie dat ook en wil je jouw werknemers attenderen op de drukte die ze te wachten staat. Of je wilt je klanten zelfs helpen door een paar bedrijven uit te lichten waar jouw werknemers enorme kortingen kunnen scoren!