Natuurlijk gebruik jij al maanden de interne communicatie kalender van MediaMyne voor inspiratie. Meer context komt altijd goed uit, het versnelt je proces en daardoor kan je meer tijd besteden aan jouw berichten op narrowcasting en de mobiele app. Ook in november staan wij weer voor je klaar met bijzondere dagen om op in te haken.

Het is nog geen einde van het jaar, geen december, geen kerst en geen jaarwisseling. Het kan voelen als een buffermaand. Maar zoals voor elke maand geldt: er zijn meer dagen om op in te haken dan je denkt. Het vergt met sommige bijzondere dagen wat creativiteit, maar dan kan je juist de leukste activiteiten en berichten maken!

Want vergeet niet: het doel is om creativiteit en betrokkenheid te zaaien bij jouw werknemers.

1 November: Movember

Movember is een internationaal evenement dat elk jaar in november plaatsvindt. Het is opgericht om aandacht te vragen voor de mentale gezondheid, preventie van zelfmoord, prostaatkanker en teelbalkanker van mannen.

De grootste en meest bekende actie van Movember is natuurlijk het laten staan van een snor. Het creëert bewustwording en werft donaties. En levert vast leuke foto’s van collega’s op om te delen in de organisatie.

Hoe kan jouw organisatie hier nog op een andere manier op inhaken? Je kan een nep snorretje op alle afbeeldingen plakken in jouw communicatie-uitingen.

3 November: Cliché dag

Clichés, stiekem zitten we allemaal vol met ze. Vandaag is de dag dat je dubbel op kan gaan en mensen kan ‘prikkelen’ met al je afgezaagde uitspraken.

  • Kijken, kijken, niet kopen.
  • Waar is de jarige job?
  • Het is altijd wel 5 uur ergens op de wereld
  • Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd.
  • Honger? Kinderen in Afrika hebben honger. Jij hebt trek.

Hebben jullie typische cliches in jullie organisatie? Leuk om iets mee te doen op deze dag in jouw interne communicatie.

6 November: Dag van de Bedrijfshulpverlener

Iedere eerste maandag van november is het de Dag van de BHV. Deze dag is in het leven geroepen om BHV’ers binnen organisaties in het zonnetje te zetten en te bedanken voor hun inzet. Tevens is het een dag waarop aandacht wordt gevraagd voor het belang van bedrijfshulpverlening.

Wil je in jouw organisatie ook de BHV’ers in het zonnetje zetten, medewerkers enthousiasmeren om BHV’er te worden of aandacht geven aan het belang van BHV? Op de site van BHV Nederland vindt je allerlei tips en tools. Maar deze dag start natuurlijk met een groot dankjewel aan jullie eigen BHV’ers door middel van een mooie foto op jullie interne communicatiekanalen.

6 t/m 12 November: Week van respect

We leven in een snelle wereld door globalisatie en het internet. Iedereen is constant in contact met heel veel informatie en acties. Dit voelen we ook op de werkvloer, kan jij je nog indenken hoe jouw organisatie zou functioneren zonder internet?

Door een constante toevoer van informatie kunnen je werknemers prikkelbaar worden. Alles moet gewoon kloppen, gebeurt er iets negatiefs dan heeft dat een veel grotere impact dan iets positiefs. Ergernissen kunnen hierdoor hoog oplopen tussen werknemers, ergernissen die de positieve kwaliteiten snel overschaduwen. Dit kan negatief zijn voor de werksfeer en productiviteit.

Zet je bedrijf deze week in het teken van respect. Laat werknemers één positief punt benoemen over hun directe collega. Een positief punt waar ze respect voor hebben. Geef je werknemers hier de tijd en ruimte voor om het te bedenken en uit te spreken. Hierdoor kunnen ergernissen verminderd worden of op zijn minst in contrast gebracht worden met de positiviteit die een collega met zich meebrengt.

9 November: Dag van de uitvinder

Een prachtige dag die je van meerdere kanten kan insteken. Is jouw organisatie ontstaan vanuit een bijzondere uitvinding? Perfect om hier bij stil te staan! Hoe kwam het tot stand en hoe is de uitvinding gegroeid tot de organisatie die je nu bent?

Heb je juist behoefte aan meer innovatieve en creatieve ideeën binnen de organisatie? Dan is deze dag ook perfect om bij stil te staan. Bouw de Dag van de uitvinder om naar een creatieve dag zoals: “Kom met een origineel idee”. Organiseer binnen het bedrijf een brainstormsessie tussen verschillende afdelingen voor nieuwe en creatieve ideeën. Hierbij bevorder je de creativiteit, betrokkenheid en versterk je interactie tussen werknemers die normaal niet of nauwelijks met elkaar in contact komen.

10 November: Dag van de Mantelzorg

Mantelzorgers zorgen voor een ziek familielid, vriend of buur. Vaak vinden ze de zorg vanzelfsprekend, maar dat is het niet. Het is bijzonder en verdient waardering. Op de Dag van de Mantelzorg laat heel Nederland dat weten.

Wij vinden mantelzorgers helden. En ja, dat mag best eens gezegd worden. Dus ontvang jij zelf zorg? Of ken je iemand die voor een ander zorgt? Geef diegene eens een extra compliment of een schouderklop: dat mag natuurlijk altijd, maar op 10 november, de Dag van de Mantelzorg zeker.

Doet jouw organisatie ook mee? Ook in jouw organisatie zijn er vast een aantal mantelzorgers die een complimentje verdienen!

13 November: Wereld Vriendelijkheidsdag

Jaarlijks op 13 november is het Wereld Vriendelijkheidsdag. World Kindness Day werd in 1998 bedacht door de ‘World Kindness Movement’. In veel landen wordt deze dag gevierd, zoals in Canada, Japan, Nederland, Australië, Nigeria, de Verenigde Arabische Emiraten, Singapore, Italië en India.

Het mooie van vriendelijkheid is dat bij vriendelijkheid het mes aan twee kanten snijdt; je maakt de ander gelukkig en jouw vriendelijk gedrag stimuleert bij jou de aanmaak van serotonine, het gelukshormoon. Dus wat gaan jullie vandaag doen in jullie organisatie? Een massale oproep tot extra vriendelijkheid.

13 – 17 November: Week van de werkstress

Dit jaar is het thema (Ver)binding. Hoe maak je verbinding in een wereld waarin juist veel meer op afstand gebeurt? Hoe blijf je aangesloten, bij je collega’s, bij je organisatie, bij de maatschappij of misschien zelfs op de arbeidsmarkt? (Ver)binding maakt dat je ziet en gezien wordt. Essentieel in een werkwereld waar steeds meer eenzaamheid en werkdruk ervaren wordt.

Werk is veel meer dan een baan alleen; je hoort ergens bij, je hebt een sociaal netwerk, je draagt iets bij. Je staat in verbinding. En als je echt in verbinding staat, draagt dat bij aan je werkplezier. In een veilige omgeving waar je mag vragen, fouten mag maken, kritisch mag zijn, mag leren van elkaar.

Maar wat als de verbinding verbroken is? Als je favoriete collega vertrekt. Als je zelf naar een andere afdeling moet door een reorganisatie. Wat als je net begonnen bent bij een nieuwe werkgever en je veel vanuit huis werkt. Wat als er zo weinig collega’s zijn dat je geen ‘nee’ durft te zeggen. Gebrek aan (ver)binding veroorzaakt werkstress, met alle gevolgen van dien.

Een sociaal veilige omgeving is een voorwaarde om (ver)binding te creëren. Zo maak je werkstress bespreekbaar. Veiligheid in een bedrijf organiseren is één ding. Ervoor zorgen dat werknemers zich ook veilig vóélen is een tweede. Sociale veiligheid wordt beïnvloed door (ongewenst) gedrag zoals pesten, seksuele intimidatie, discriminatie, agressie en geweld. Als deze zaken spelen kom je nooit tot oprecht waarderen.

Hoe sociaal veilig voelen jullie medewerkers zich? Hebben jullie hier al eens gesprekken met elkaar over gevoerd? Juist in deze week is het mooi om hiermee te starten; laagdrempelig door het drinken van kopjes koffie met collega’s of door middel van een kleine enquete of een poll.

Interne communicatie november

24 November: Check je wachtwoorden dag

Origineel in het leven geroepen door Tweakers en onder meer gesteund door het Openbaar Ministerie (OM) en Radar.

En ook voor jouw organisatie een belangrijke dag, want de “zwakke” plek in elk computersysteem blijft de mens. Maak je medewerkers bewust van dataveiligheid en het hanteren van goede lange wachtwoorden.

Vind je dit onderwerp te saai klinken? Maak er dan een soort interne marketing stunt van. Plaats een post op je narrowcastingschermen waarin je doet alsof het systeem is gehackt en de hacker communiceert met de organisatie. Uiteraard plaats je ook een post achter waarin je duidelijk maakt dat dit niet echt is, en waarin je collega’s nog eens extra attendeert op dataveiligheid. Sluit af met tips voor het verzinnen van een goed, zodat je werknemers handvaten hebben!

24 November: Black Friday

Korting, korting en nog eens korting. Black Friday is enorm populair geworden in Nederland. Bedrijven geven op deze dag hoge kortingen. Misschien doet jouw organisatie dat ook en wil je jouw werknemers attenderen op de drukte die ze te wachten staat. Of je wilt je klanten zelfs helpen door een paar bedrijven uit te lichten waar jouw werknemers enorme kortingen kunnen scoren!

27 November: Cyber Monday

Cyber Monday is de maandag na het Thanksgiving weekend, en dus na Black Friday. Ook weer flinke kortingen maar nu met een focus op online.

30 November: Internationale dag van de computer veiligheid

We noemen deze dag hier wel maar wij zijn sterk voorstander van 24 november, Check je wachtwoorden dag; zie hierboven.

Hoe veilig is jouw organisatie? Met alle cyber aanvallen en verschillende vormen malware, spyware en virussen moet je alert en up to date blijven als nooit tevoren. Natuurlijk moet je jouw cyber security bijhouden en je zwakke punten identificeren. Maar het zwakste punt dat wel eens vergeten wordt zijn mensen. Blijf met jouw medewerkers allerlei tips delen over (data)veiligheid, en hoe ook zij dit kunnen borgen in hun dagelijkse werk.