In grote logistieke centra kan het een heel gedoe zijn om de juiste vrachtwagen en lading op de juiste tijd op de juiste plek te krijgen. Het is vaak niet duidelijk welke chauffeur, waar op welk moment aanwezig moet zijn. Met rondrijdende vrachtwagens, frustratie onder chauffeurs, en een algeheel inefficiënt proces tot gevolg.

In dit artikel leest u hoe u narrowcasting kunt inzetten om informatie te visualiseren die nodig is om de goederenontvangst in goede banen te leiden. Het systeem zorgt voor effectieve communicatie, waardoor het proces beter wordt gestroomlijnd.

Goederenontvangst optimaliseren met narrowcasting

Door een koppeling te maken tussen de kentekenregistratie- en het narrowcastingsysteem, kunnen arriverende vrachtwagens door de portier vanuit de weegbrug op kenteken herkend en ingevoerd worden in een planning. Gegevens met betrekking tot het bedrijf, lading en te verwachten afhandeling worden geregistreerd. Afhankelijk van deze informatie wordt bepaald waar de vrachtwagen wordt ontvangen.

Direct duidelijke instructies voor chauffeurs

Direct na invoer wordt, op een groot LED paneel tegen de gevel van het hoofdgebouw, voor de chauffeur zichtbaar welke locatie en positie er gekozen moet worden. Als de docking positie nog bezet is, wordt aan de chauffeur kenbaar gemaakt dat hij een kopje koffie kan drinken in de wachtruimte. Hier wordt op beeldschermen live de wachtrij van vrachtwagens en de docking positie getoond. Zodra het dock beschikbaar is, wordt dit getoond en weet de chauffeur dat hij aan de slag kan. Dit voorkomt onduidelijkheid en rondrijdende vrachtwagens op de parkeerplaatsen en rondom de docks. Bovendien beperkt het wachttijden en voorkomt het frustratie onder chauffeurs.

Nieuws en interne communicatie op een eigen tv-kanaal

Goederenontvangst optimaliseren met narrowcasting

Daarnaast kunnen de beeldschermen ook andere relevante informatie vertonen, zoals planningsgegevens, aanwezigheid van BHV, veiligheid (QHSE), regels, procedures en KPI’s.

Maar er kan ook nieuws, het weer en HR- en PO-informatie op getoond worden. Dit wordt geanimeerd in de huisstijl van het bedrijf weergegeven op een exclusief eigen tv-kanaal.

Real-time dataverbinding

Het kenmerkende aan deze systeemopzet is dat er gebruik wordt gemaakt van bestaande data uit bestaande systemen. Een real-time dataverbinding tussen het Content Management Systeem dat de beeldschermen voedt en de kentekenregistratie, maakt het mogelijk om zonder tussenkomst of extra acties een soepele doorstroom van vrachtverkeer te bevorderen.

Meer weten?

Natuurlijk kan MediaMyne koppelen met diverse kentekenregistratiesystemen. Wil je hier meer over
weten? Start een chat met onze experts of stuur een e-mail naar info@mediamyne.nl. Bellen kan ook naar 033 450 50 80.