Het aantal communicatiemiddelen en -kanalen is de laatste jaren enorm toegenomen. Je kunt tegenwoordig op veel verschillende manieren en momenten communiceren met je doelgroep. Er is één middel dat de laatste jaren sterk in populariteit is toegenomen. Onder meer door de grote diversiteit aan toepassingen, maar vooral ook door de specifieke en gerichte doelgroep benadering. We hebben het hier natuurlijk over narrowcasting.

Wat is narrowcasting?

Narrowcasting, internationaal ook wel digital signage genoemd, is het doelgroepgericht communiceren via beeldschermen. Bij narrowcasting wordt de boodschap aangepast aan specifieke doelgroepen, tijdstippen en locaties. Dit in tegenstelling tot broadcasting, waarbij middels een veelvoud aan beeldschermen dezelfde boodschap wordt gecommuniceerd aan een brede doelgroep.

Narrowcasting biedt organisaties de mogelijkheid om via beeldschermen in onder meer winkels, kantoren, fabrieken en warehouses specifieke onderwerpen en thema’s op een visueel aantrekkelijke en krachtige manier onder de aandacht te brengen. Zie het als een stukje informatief entertainment voor medewerkers, klanten en bezoekers.

Narrowcasting? Digital Signage? Beeldkrant? Wat is het verschil?

Er zijn veel alternatieve termen in omloop als het gaat om narrowcasting, zoals beeldkrant, digital signage en digital-out-of-home, maar eigenlijk komt het allemaal op hetzelfde neer. Centraal staat het doelgroepgericht communiceren van visueel aantrekkelijke boodschappen via beeldschermen.

De toepassingen van narrowcasting

Narrowcasting kent vele toepassingen. Je ziet de beeldschermen in met name winkels, kantoren, fabrieken, warehouses, ziekenhuizen en openbaar vervoer.

Je kunt narrowcasting gebruiken voor interne communicatie, maar ook voor internal branding en reclame of om het wachten aangenamer te maken. Je ziet vaak een combinatie van informatieve berichten en entertainment.

Branding en reclame

Een populaire toepassing van narrowcasting is internal branding en reclame. Hierbij kun je denken aan communicatie over aanbiedingen en openingstijden in winkels, maar ook aan productinformatie in bijvoorbeeld ontvangstruimtes van kantoorgebouwen.

Bij deze toepassing gaat het met name om beleving, het positioneren van je merk en het activeren van de (interne) doelgroep. De beeldschermen vervangen hierbij de traditionele reclameborden en posters. Bewegende beelden hebben aangetoond een hogere attentiewaarde dan deze statische middelen.

Wachttijdverzachter

Ook in wachtruimtes van bijvoorbeeld tandartsen, ziekenhuizen en huisartsen zie je steeds vaker beeldschermen hangen. Dat geldt ook voor ontvangstruimtes in bijvoorbeeld bankfilialen en kantoorgebouwen. Narrowcasting is namelijk ook een goede wachttijdverzachter.

De combinatie van informatieve berichten en entertainment vormen een goede afleiding en maken het wachten aangenamer. Tegelijkertijd wordt de cliënt of bezoeker bereikt met relevante informatie over de organisatie. Een mooi extra contactmoment in de customer journey.

Interne communicatie

Organisaties die narrowcasting inzetten voor interne communicatie hebben vaak uiteenlopende uitdagingen. Zij willen alle medewerkers betrokken houden bij ontwikkelingen in de organisatie. Echter niet iedereen binnen de organisatie heeft in dezelfde mate toegang tot intranet of email. Communicatie via beeldschermen op strategische plekken, zoals koffiecorners, bedrijfskantines, facility corners en kleedruimtes, kan het bereik van een boodschap flink vergroten.

En ook niet geheel onbelangrijk, de beeldschermen kunnen verwijzen naar andere communicatiemiddelen zoals het intranet, social media en nieuwsbrieven.

Daarnaast is narrowcasting erg handig om specifieke boodschappen te delen met afzonderlijke locaties, teams en afdelingen. Wat dacht je van cijfers over leads, sales targets en omzet voor commerciële teams of veiligheidsmaatregelen die gelden op een specifieke locatie? Maar ook de vertrektijden van het openbaar vervoer kunnen worden gedeeld via de beeldschermen.  

Lees hier hoe Kuehne en Nagel haar interne communicatie verbetert met narrowcasting.

Narrowcasting: wat levert het op?

Narrowcasting is een modern en effectief kanaal om te communiceren met medewerkers, bezoekers en klanten. Je stimuleert de betrokkenheid van jouw doelgroep bij jouw merk en organisatie. Voor veel organisaties is narrowcasting het meest effectieve kanaal om de gehele organisatie te bereiken, ook de zogenaamde ‘blue collar’ of ‘non-desk’ medewerkers.

Door de kracht van herhaling vergroot je de impact van andere communicatiekanalen en het bereik van een boodschap. Door de doelgerichte communicatie vergroot je de effectiviteit en voorkom je irritatie over irrelevante informatie.

Door een mix van actuele, relevante, en informatieve content wordt een aantrekkelijke mix van ‘need to know’ en ‘nice to read’ een door werknemers gewaardeerd en geaccepteerd infotainment kanaal.

Aan de slag met narrowcasting

Starten met narrowcasting is laagdrempelig. Je kunt klein beginnen met een aantal beeldschermen op één locatie, en telkens nieuwe locaties en schermen toevoegen. Tegenwoordig bieden de meeste systemen ook de mogelijkheid om real-time en automatisch informatie en content uit bestaande bronnen en applicaties te presenteren. Stapsgewijs en getoetst aan nut en wenselijkheid, zijn er doorlopende doorgroeimogelijkheden voor functionaliteit en systeemopzet.

Download het whitepaper: Praktische tips voor het verbeteren van de interne communicatie