Een beeldkrant, ook wel narrowcasting genoemd, is een medium waar informatie op wordt weergegeven. Een scherm in bijvoorbeeld een wachtkamer, een lunchkamer, een koffiekamer of in een werkruimte. Een beeldkrant kan zorgen voor een versterkte band tussen relaties en medewerkers doordat interne communicatie efficiënter wordt gedaan. In dit artikel gaan we verder in op de functionaliteiten en voordelen van een beeldkrant.

Doelgerichte communicatie

Met een beeldkrant kunt u doelgericht intern communiceren. Een beeldkrant is interactief en informeert veel medewerkers snel en eenvoudig. Het lezen van lange mails of langdradige nieuwsbrieven wordt door veel medewerkers vaak niet gedaan. Via een beeldkrant kunnen ze van de belangrijkste informatie snel op de hoogte worden gebracht, zonder dat dit cognitief veel inspanning vereist. Het continu op de hoogte houden van medewerkers zorgt voor een betere betrokkenheid. Het grootste voordeel van een beeldkrant, ten opzichte van het informeren via bijvoorbeeld een nieuwsbrief, is de luchtige en passieve manier waarop de informatie de medewerkers bereikt. Naar een tv-scherm kijken, bijvoorbeeld tijdens een kop koffie, zorgt ervoor dat de informatie de medewerker daadwerkelijk bereikt. Wanneer er een nieuwsbrief wordt gestuurd, die tussen honderden werkmails belandt, is de kans veel groter dat de medewerker de nieuwsbrief nooit opent en dus de informatie nooit tot zich neemt. Dit zorgt voor een lagere betrokkenheid.

Wat wordt er afgespeeld

De mogelijkheden van informatie die weergegeven kan worden op een beeldkrant zijn heel uitgebreid. Maak bijvoorbeeld een koppeling met de agenda en verwelkom bezoekers met een persoonlijke welkomstboodschap. Of toon informatie over de organisatiede organisatie, die ook toegespitst kan worden op elke afdeling. Hieronder vindt u voorbeeldlijst van mogelijkheden:

  • Welkomstboodschap: Het is mogelijk om een persoonlijke boodschap weer te geven op het tijdstip dat een gast verwacht wordt op kantoor. Bijvoorbeeld: “Welkom Heer Jansen, uw afspraak is om 14:00. Neem gerust plaats in de wachtruimte, dan wordt u zo opgehaald.”
  • Financiële informatie: de meest recente cijfers van de organisatie zijn interessant voor medewerkers. Is er bijvoorbeeld een groei of een daling in omzet of het aantal klanten? En welke gevolgen heeft dit?
  • HR-informatie: zijn er nieuwe medewerkers aangenomen of gaan er mensen weg? Dit kan dan met foto en bijpassende informatie op het scherm worden getoond.
  • Marktaandeel: informatie over het marktaandeel van organisatie kan gedeeld worden. Er kan gekozen worden om deze informatie alleen op sommige afdelingen te displayen.
  • Weerberichten: gaat het regenen tijdens de lunchtijd of schijnt het zonnetje? In een oogopslag kunnen medewerkers zien wat de het weer wordt die dag. Wellicht moeten er nog medewerkers de weg op, maar gaat het hard regenen. Op deze manier weten medewerkers dat ze eventueel eerder moeten vertrekken.
  • Reisinformatie: informatie over files of over treinen die zijn uitgevallen zorgt ervoor dat medewerkers rekening kunnen houden met hun vertrektijden.
  • Nieuws van de dag: zijn er belangrijke dingen in het nieuws? Kleine updates van het dagelijkse nieuws zijn fijn om even te lezen, bijvoorbeeld tijdens een kop koffie in de koffieruimte.
  • Social media updates: dit kunnen updates van concurrenten zijn, updates van relevante en interessante organisaties, prospects of gewoon updates van de organisatie zelf.

Hoe te bedienen

Een beeldkrant wordt ondersteund door eenvoudig te bedienen software. De software is gebruiksvriendelijk en kan makkelijk en centraal alle schermen bedienen. Er is software die geïnstalleerd moet worden, maar ook software die web-based is en dus eenvoudig en snel in gebruik genomen kan worden. In de software wordt aangemaakt welke content er op welk scherm getoond moet worden. Er kan ingesteld worden wie er allemaal toegang heeft tot de software en dus wie er bijdraagt aan de communicatie. De mate waarin iemand geautoriseerd is in de software, is in te stellen. Medewerkers kunnen dus allemaal hun input in de software zetten, maar alleen de beheerder kan dit ook echt live zetten. Dit is bijvoorbeeld een communicatiemanager, die alles nog controleert op spelfouten en kijkt welke informatie voor wie van toepassing is.

Voordelen beeldkrant

Een beeldkrant is meer dan een scherm met informatie. Het draagt bij aan hogere medewerkersbetrokkenheid, wat erg belangrijk is voor een lager verloop binnen een organisatie. De voordelen van de beeldkrant (Narrowcasting) van MediaMyne staan hieronder uitgewerkt:

Gebruiksgemak
Door een eenvoudige software (CMS) is het doelgericht verspreiden van informatie via een beeldkrant heel erg gemakkelijk.

Koppelingen
Het is mogelijk om koppelingen maken met bijvoorbeeld HR of ERP systemen. Zo kunnen de schermen altijd gepersonaliseerd worden voor het betreffende bedrijf en zo wordt alleen de gewenste informatie weergegeven.

Live video
Stream live video’s via de schermen. Dit is een leuke en interactieve manier van het informeren van de medewerkers.

Consistentie
De huisstijl van de organisatie wordt doorgevoerd in templates, consistent met alle andere uitingen.

Doelgericht
Is de informatie alleen voor een bepaalde afdeling of functiegroep bedoeld? Dit kan worden ingesteld. Zo houd je de controle over de informatie en zorg je dat medewerkers enkel informatie krijgen die voor hen relevant is.

Autorisaties
Er kan gebruik gemaakt worden van verschillende autorisatieniveaus . Zo houd je controle op wie welke plaatst in het CMS.

Lees hieronder meer over de voordelen van een beeldkrant:

DOWNLOAD FACTSHEET

MediaMyne

MediaMyne is gericht op het verbeteren van de betrokkenheid door het optimaliseren van interne communicatie. Dat is onze missie. Dit doen we met onze Narrowcasting (beeldkrant) en de Employee App, bestuurd vanuit één CMS. Onze klanten zien we als partner. Wij luisteren aandachtig naar onze klanten om zo hun activiteiten goed te leren kennen en een compleet beeld te krijgen van de interne communicatie en de doelstellingen die zij willen behalen. Als u persoonlijk advies wilt, twijfel dan niet om contact op te nemen.

Liever direct contact?
Bel 06 515 30 385 of stuur een e-mail
naar maarten.dikmans@mediamyne.nl.

 

DOWNLOAD FACTSHEET