Een beeldkrant, ook wel narrowcasting genoemd, is een medium waar je informatie op kan weergeven. Dit kan bijvoorbeeld een scherm in een wachtkamer, een lunchkamer, een koffiekamer of in een werkruimte zijn. Op deze manier zorgt een beeldkrant voor een versterkte band tussen relaties en medewerkers, omdat de interne communicatie efficiënter is. In dit artikel gaan we verder in op de functionaliteiten en voordelen van een beeldkrant.

Doelgerichte communicatie

Door middel van een beeldkrant kan je doelgericht intern communiceren. Een beeldkrant is namelijk interactief en informeert veel medewerkers snel en eenvoudig. Het lezen van lange mails of langdradige nieuwsbrieven wordt namelijk door veel medewerkers vaak niet gedaan. Via een beeldkrant stel je ze van de belangrijkste informatie snel op de hoogte, zonder dat dit cognitief veel inspanning vereist. Het continu op de hoogte houden van medewerkers zorgt voor een betere betrokkenheid.

Het grootste voordeel van een beeldkrant, ten opzichte van het informeren via bijvoorbeeld een nieuwsbrief, is de luchtige manier waarop de informatie de medewerkers bereikt. Naar een tv-scherm kijken, bijvoorbeeld tijdens een kop koffie, zorgt ervoor dat de informatie de medewerker daadwerkelijk bereikt. Wanneer er een nieuwsbrief wordt gestuurd belandt die tussen honderden werkmails. Daardoor is de kans veel groter dat de medewerker de nieuwsbrief nooit opent en dus de informatie nooit tot zich neemt. Dit zorgt voor een lagere betrokkenheid.

Wat wordt er weergegeven?

De mogelijkheden van informatie die weergegeven kan worden op een beeldkrant zijn heel uitgebreid. Maak bijvoorbeeld een koppeling met de agenda en verwelkom bezoekers met een persoonlijke welkomstboodschap. Of toon informatie over de organisatie die je toespitst elke afdeling. Hieronder is een voorbeeldlijst van mogelijkheden:

  • Welkomstboodschap
    Het is mogelijk om een persoonlijke boodschap te tonen op het tijdstip dat je een gast verwacht op kantoor. Bijvoorbeeld “Welkom Heer Jansen, uw afspraak is om 14:00. Neem gerust plaats in de wachtruimte, dan wordt u zo opgehaald.”
  • Financiële informatie
    De meest recente cijfers van de organisatie zijn interessant voor medewerkers. Is er bijvoorbeeld een groei of een daling in omzet of het aantal klanten? En welke gevolgen heeft dit vervolgens?
  • HR-informatie
    Zijn er nieuwe medewerkers aangenomen of gaan er mensen weg? Dit kan je dan met foto en bijpassende informatie op het scherm tonen.
  • Marktaandeel
    Informatie over het marktaandeel van de organisatie kan je ook delen. Je kan er echter ook voor kiezen om deze informatie alleen op sommige afdelingen weer te geven.
  • Weerberichten
    Gaat het regenen tijdens de lunchtijd of schijnt het zonnetje? In een oogopslag kunnen medewerkers zien wat de het weer wordt die dag. Wellicht moeten er nog medewerkers de weg op, maar gaat het hard regenen. Op deze manier weten medewerkers dat ze eventueel eerder moeten vertrekken.
  • Reisinformatie
    Informatie over files of over treinen die zijn uitgevallen zorgt ervoor dat medewerkers rekening kunnen houden met hun vertrektijden.
  • Nieuws van de dag
    Zijn er belangrijke dingen in het nieuws? Kleine updates van het dagelijkse nieuws zijn fijn om even te lezen, bijvoorbeeld tijdens een kop koffie in de koffieruimte.
  • Social media updates
    Dit kunnen updates van concurrenten zijn, updates van relevante en interessante organisaties, prospects of gewoon updates van de organisatie zelf.

Hoe bedien je de beeldkrant?

Een beeldkrant bedien je eenvoudig door middel van gebruiksvriendelijke software. Met de software kan je makkelijk en centraal alle schermen bedienen. Er is een software die je kan installeren, maar ook software die web-based is. Dit kan je dus eenvoudig en snel gebruiken.

In deze software maak je aan welke content er op welk scherm getoond wordt. Zo kan je instellen wie er allemaal toegang heeft tot de software en dus ook wie er bijdraagt aan de communicatie. De mate waarin iemand geautoriseerd is in de software stel je zo in. Medewerkers kunnen dus allemaal hun input in de software zetten, maar alleen de beheerder kan dit ook echt live zetten. Dit is bijvoorbeeld een communicatiemanager, die alles nog controleert op spelfouten en kijkt welke informatie voor wie van toepassing is.

Voordelen beeldkrant

Een beeldkrant is meer dan een scherm met informatie. Het draagt namelijk bij aan hogere medewerkersbetrokkenheid, wat erg belangrijk is voor een lager verloop binnen een organisatie. De voordelen van de beeldkrant (Narrowcasting) van MediaMyne staan hieronder uitgewerkt:

  • Gebruiksgemak
    Door een eenvoudige software (CMS) is het doelgericht verspreiden van informatie via een beeldkrant heel erg gemakkelijk.
  • Koppelingen
    Het is mogelijk om koppelingen maken met bijvoorbeeld HR of ERP systemen. Zo kan je de schermen altijd personaliseren voor het betreffende bedrijf en wordt alleen de gewenste informatie weergegeven.
  • Live video
    Je kan live video’s streamen via de schermen. Dit is een leuke en interactieve manier van het informeren van de medewerkers.
  • Consistentie
    De huisstijl van de organisatie wordt doorgevoerd in templates, zodat die consistent is met alle andere uitingen.
  • Doelgericht
    Is de informatie alleen voor een bepaalde afdeling of functiegroep bedoeld? Dit kan je instellen. Zo hou je de controle over de informatie en zorg je dat medewerkers enkel informatie krijgen die voor hen relevant is.
  • Autorisaties
    Er kan gebruik gemaakt worden van verschillende autorisatieniveaus. Zo hou je controle op wie welke plaatst in het CMS.

MediaMyne is gericht op het verbeteren van de betrokkenheid door het optimaliseren van interne communicatie. Dat is onze missie. Dit doen we met onze Narrowcasting (beeldkrant) en de Employee App, bestuurd vanuit één CMS.

Onze klanten zien we als partner. Wij luisteren aandachtig naar onze klanten om zo hun activiteiten goed te leren kennen en een compleet beeld te krijgen van de interne communicatie en de doelstellingen die zij willen behalen. Als u persoonlijk advies wilt, twijfel dan niet om contact op te nemen.Liever direct contact? Bel 033 450 50 80 of stuur een e-mail naar Hermani.deandadre@mediamyne.nl.

Wil je begrijpelijk en duidelijk communiceren?