Search
Close this search box.
Search

6 tips voor Interne communicatie met blue collar medewerkers in crisistijd

Interne communicatie met blue collar medewerkers is in deze crisistijd een belangrijk onderwerp. Lees in deze blog hoe je dit op een goede manier doet.
6 tips voor interne communicatie met blue collar medewerkers in crisistijd

Interne communicatie met blue collar medewerkers is in deze crisistijd een belangrijk onderwerp. Bij MediaMyne hebben we het over blue collar medewerkers als mensen een beroep hebben waarbij ze niet continu gebruiken van computers. Het gaat dan bijvoorbeeld om medewerkers die actief zijn in de productie, logistiek of retail. Iedere ochtend wanneer zij vertrekken naar hun werk nemen zij een risico. Waar velen door de verspreiding van het corona virus thuis kunnen werken, zetten zij hun werk voort op de werkplaats. De communicatie met hen dient daarom ook op een andere manier te gaan dan normaal. Wij hebben een aantal van onze medewerkers gevraagd hun kennis te delen.

Werk jij bij een organisatie waar veel non desk medewerkers actief zijn? Dan hebben deze collega’s van MediaMyne een aantal handige tips voor je om zo goed mogelijk te communiceren met blue collar medewerkers.

Communiceer voorzorgsmaatregelen corona frequent en krachtig

Camiel van Asch, Managing Director

“Om het werk op een veilige manier voort te kunnen zetten zodra de anderhalve metersamenleving loskomt, is het handig om frequent en krachtig voorzorgsmaatregelen te communiceren. Denk aan berichten omtrent hygiëne, het houden van afstand en werkafspraken.

Motiveer jouw medewerkers ook onderling te communiceren dat het bedrijf nog corona vrij is, indien dit het geval is. Medewerkers zullen zich veiliger voelen en meer waarde hechten aan de voorzorgsmaatregelen.

Verder is het ook belangrijk om in deze moeilijke tijd te laten zien dat je betrokken bent bij je medewerkers. De directeur werkt waarschijnlijk thuis en een deel van de medewerkers in de fabriek of warehouse. Deel dagelijks of wekelijks een update van de directeur. Zo staat de directeur toch in contact met de medewerkers.”

Communiceer positieve berichten

Maarten Dikmans, Sales & Business Development manager

“In deze tijd is het belangrijk om positieve berichten te communiceren naar je medewerkers. Bij de communicatie is het van groot belang dat de berichten eerlijk zijn. Vertel dat jouw medewerkers Nederland draaiende houden doordat zij, koste wat het kost, hun werk blijven uitvoeren. Spreek je dank naar hen uit voor het gecontroleerde risico dat ze nemen door toch te blijven werken. Laat zien dat je trots bent op de manier waarop de organisatie toch blijft draaien.

Verder moet er geen vertekend beeld worden gegeven van de stand van zaken, het is immers een crisistijd. Wanneer het financieel tegen zit dient dit ook te worden gecommuniceerd. Dit komt namelijk ook in de media naar voren, laat dus weten hoe het bedrijf er voor staat.

Het kanaal waarmee het best met blue collar medewerkers kan worden gecommuniceerd  de narrowcasting. In combinatie met een interne communicatie app kan de communicatie nog beter worden uitgevoerd.”

Maak de communicatie aantrekkelijk

Barry Schoenmakers, Sales & business Development Manager

“Werknemers in de blue collar hebben vaak geen e-mailadres. In de meeste gevallen is het ook niet toegestaan om een mobiel te gebruiken gedurende werkzaamheden. Communicatiemogelijkheden die overblijven zijn dan mededelingenborden, posters, dag-start- of zogenaamde stand-up of toolbox meetings. Dit zijn allemaal tijdrovende oplossingen.

MediaMyne is gebaseerd op multimediale beeldscherm communicatie, schermen in velerlei vormen. Klein op of nabij koffieautomaat, groter in koffie corner, kleedruimtes, magazijnbalies, multifunctionele of facility corners, nog groter in kantines, etc.

Zet dus beeldschermen in om aantrekkelijke verschijningsvormen te gebruiken, afbeeldingen, animaties, video, cartoons, Instagram, Twitter, kortom een mix met diverse verschijningsvormen die aantrekken en boeien. Bijvoorbeeld een komische cartoon of tekenfilmanimatie om serieuze veiligheidsrisico’s te benoemen, deze hebben meer effect dan spelregels op een mededelingenbord.”

Communiceer duidelijk veiligheidsvoorschriften

Cindy Veldhuis, Marketing Communications Manager

Onderzoek van de Radboud Universiteit en TNO heeft aangetoond dat hoe meer nationaliteiten er op de werkvloer aanwezig zijn, hoe meer bijna-ongelukken er gebeuren. Duidelijke communicatie over veiligheidsvoorschriften is dus altijd belangrijk, maar nu misschien nog wel meer.

Het communiceren en beschikbaar stellen van veiligheidsvoorschriften in het Nederlands en/of Engels is niet voldoende. Medewerkers met een andere nationaliteit zullen deze voorschriften niet altijd goed kunnen interpreteren. Dat heeft niet alleen met het taalaspect te maken, ook cultuurverschillen spelen een rol. In Oost-Europese landen hecht men bijvoorbeeld meer waarde aan autoriteit en de Nederlandse directheid kan ook voor onduidelijkheid zorgen.

Denk daarom goed na over wat je wilt bereiken en houd rekening met eventuele cultuurverschillen. Pas desnoods je boodschap aan voor verschillende nationaliteiten en laat deze controleren door een moedertaalspreker.”

Betrek de organisatie bij de communicatie

Lex Strijker, consultant

“Betrek de organisatie bij de communicatie. Vraag team-leads en managers periodiek om input en geef medewerkers de mogelijkheid op eigen initiatief aan te leveren. Plaats  onderwerpen die bijdragen aan beter (samen)werken of collega’s helpen. Denk hierbij aan:

  • Project highlights van alle afdelingen. Communiceer de zaken die verschil maken en niet de continu lopende zaken.
  • De belangrijkste thema’s uit het marktnieuws. 
  • Brekend nieuws,bijvoorbeeld politiek nieuws of ziekte van de directeur.
  • Relevante informatie voor medewerkers. Denk bijvoorbeeld aan file informatie of NS-nieuws.
  • Verjaardagen en andere sociale vieringen. Let hierbij op dat het zo relevant mogelijk is, het liefst per locatie dus.

Plaats deze berichten op de narrowcasting in de kantine of andere plekken waar de medewerkers vaak tijd doorbrengen.”

Informeer je medewerkers, maar stel ze ook gerust

Jermaine Louisa, Stagiair Marketingcommunicatie

“Interne communicatie met blue collar medewerkers is in deze crisistijd van essentieel belang. Informeer je medewerkers, maar stel ze ook gerust. De medewerkers zetten zich in deze moeilijke tijd nog volledig in voor het bedrijf en nemen iedere dag dat ze op werk komen een risico. Stel je medewerkers daarom gerust en laat ze weten dat je om hun gezondheid geeft.

Informeer de medewerkers over de symptomen van het coronavirus. Verwijs de medewerkers ook naar de officiële richtlijnen van het RIVM. Vertel hierbij duidelijk welke maatregelen jouw bedrijf heeft genomen om de medewerkers zo gezond mogelijk te houden.

De blue collar medewerkers maken geen gebruik van computers en vaak is het ook verboden om mobiele telefoons te gebruiken tijdens werkzaamheden. Plaats daarom berichten op narrowcasting. Deze schermen moeten op plekken staan waar de medewerkers vaak langskomen.”

Advies

Wil je weten hoe MediaMyne de oplossing kan zijn binnen jouw organisatie voor het verbeteren van de interne communicatie? Neem dan gerust contact op met onze experts. Zij staan altijd voor je klaar en helpen je graag verder!

Interne Communicatiekalender 2024

Bekijk onze andere artikelen