Op sociale media barst het regelmatig van de originele, creatieve en slim verzonnen posts die aansluiten op de actualiteit. Merken en organisaties als Albert Heijn, Boskalis, Jumbo en Young Capital zijn al jaren kampioen als het gaat over het vergroten van hun bereik en interactie met deze zogenaamde ‘inhakers’. Maar heb jij er wel eens over nagedacht om inhakers te gebruiken voor jouw interne communicatie?

Wat zijn inhakers?

Inhakers zijn marketinguitingen die creatieve en onverwachte verbindingen leggen tussen actuele gebeurtenissen, trends of thema’s, en de interne communicatie van een organisatie. Ze fungeren als bruggen tussen het dagelijkse reilen en zeilen van de organisatie, en de bredere wereld eromheen.

Een inhaker kan varieren van een grappige meme die de teamgeest opvrolijkt tot een serieus bericht dat de kernwaarden van de organisatie belicht in het licht van een actuele gebeurtenis. Daarnaast zijn er inhakers in alle soorten en maten, maar de meest voorkomende vorm zie je op sociale media; een post die inspeelt op een nieuwsbericht, sportwedstrijd of andere actuele gebeurtenis.

Waarom inhakers gebruiken in je interne communicatie?

Inhakers helpen jou als communicatieprofessional bij jouw grootste uitdaging, namelijk de aandacht van jouw medewerkers trekken en vasthouden; keer op keer weer. En inhakers bieden een reeks voordelen waarmee je dit kunt realiseren. Ten eerste trekken ze de aandacht en wekken ze nieuwsgierigheid op. Medewerkers worden aangetrokken door de relevantie en frisheid van het bericht. Dit vergroot de kans dat ze de boodschap daadwerkelijk lezen en daarop reageren.

Daarnaast versterken inhakers de bedrijfscultuur en verbeteren ze het teamgevoel. De krantenpagina van Boskalis is hier een mooi voorbeeld van. Door in te spelen op gedeelde ervaringen of humor, creeren inhakers een gevoel van verbondenheid tussen medewerkers. Dit draagt op haar beurt bij aan een positieve en ondersteunende werkomgeving.

Een succesvolle inzet van inhakers

Wil jij ook (meer) inhakers gaan gebruiken in jouw interne communicatie? Met onderstaande 4 tips helpen wij jou alvast op weg!

Inspelen op de actualiteit maakt standaardthema’s leuk

Je kent het vast wel. Ieder jaar staan dezelfde thema’s en doelstellingen weer op het programma. Medewerkers moeten continu herinnerd worden aan de missie, visie en kernwaarden van de organisatie, maar ook veiligheidsvoorschriften, het duurzaamheidsbeleid en de ISO richtlijnen zijn vaste prik. Soms is het behoorlijk taaie kost en het is zeker niet eenvoudig om daar ieder jaar weer een leuke insteek voor te bedenken.

Door gebruik te maken van de actualiteit kun je deze thema’s op een geheel nieuwe wijze onder de aandacht brengen. Koppel jouw boodschap bijvoorbeeld aan een themadag over informatiebeveiliging, veilig werken of duurzame inzetbaarheid.

Aansluiten op de belevingswereld van collega’s zorgt voor meer bereik

Je hebt meerdere interne communicatiekanalen tot je beschikking zoals e-mail, narrowcasting en een intranet, en nog hoor je regelmatig ‘dat wist ik niet’ of ‘hoe had ik dat moeten weten dan?’

Door slim in te haken op een thema dat aansluit bij de belevingswereld van jouw collega’s kun je meer collega’s in één keer bereiken met je boodschap. Zijn veel van jouw collega’s voetbalfans? Koppel dan eens jouw organisatiedoelstellingen aan een opvallende voetbaluitslag om te laten zien dat alles mogelijk is, zolang iedereen er maar in gelooft. Wedden dat jouw collega’s het bericht dan wel lezen, kijken of luisteren?

Informele communicatie helpt om te boeien en binden

Interne communicatie hoeft ook lang niet altijd serieus en zakelijk te zijn. Een informele boodschap kan de tongen behoorlijk los maken en ervoor zorgen dat mensen vaker terugkeren naar jouw communicatiekanalen.

Introduceer bijvoorbeeld  een zgn. ‘weetjes woensdag’, met wekelijks een interessante wetenswaardigheid over de organisatie en haar medewerkers. Of plan een terugkerende vrijdag vlog, waarin je iedere maand een andere collega volgt tijdens een werkdag. Ook kun je inhaken op een bekend voorbeeld zoals ‘Dilemma op Dinsdag’.

Als medewerkers door deze momenten eerder geneigd zijn om regelmatig naar jouw communicatiekanalen te gaan, dan zullen ze ook eerder de formele boodschappen tot zich te nemen.

Creativiteit draagt bij aan interactie

Wat is het meest besproken onderwerp in de bedrijfskantine of tijdens de lunch? De uitglijder van die BN’er gisteren bij Jinek? Of de uitslag van de Champions League wedstrijd van gisteravond? Vast en zeker niet de blog van de operationeel directeur vanochtend over het belang van toegangscontrole?

Toch kun je ook hier een aansprekend onderwerp van maken. Maak bijvoorbeeld een prikkelend bericht door te refereren naar een actueel nieuwsbericht over een miljoenendiefstal. Een goede inhaker is prikkelend en positief. Je mag best de grenzen opzoeken, maar zorg dat je niemand beledigd of voor schut zet. Een nieuwsbericht over een andere organisatie is een veiligere keuze dan benadrukken hoe het niet moet met praktijkvoorbeelden uit de eigen organisatie. 

Aankondiging: Interne Communicatiekalender 2024 komt er aan!

Na het lezen van deze blog wil je natuurlijk volop aan de slag. En dat kan. Voor de resterende maanden van 2023 verwijzen wij jou naar onze Bijzondere dagen blogs met alle mogelijke inhakers nog dit jaar. Maar wij zijn ook al volop bezig met onze Interne Communicatiekalender 2024, vol met inhakers voor 2024. Deze komt begin oktober 2023 beschikbaar, zodat je op deze manier inhakers als een volwaardig onderdeel kunt meenemen in jouw communicatieplan voor 2024.

De Interne Communicatiekalender 2024 zal ook komend jaar weer beschikbaar zijn als een handige digitale kalender die je zo kunt toevoegen aan je Outlook, Apple of Google agenda. Zo heb jij altijd voldoende inspiratie om je interne communicatiekanalen op een originele manier gevuld te houden en zo meer collega’s te bereiken.

Interne Communicatiekalender 2024