Op sociale media barst het regelmatig van de originele, creatieve en slim verzonnen posts die aansluiten op de actualiteit. Merken als KLM, Heineken en Albert Heijn zijn al jaren kampioen als het gaat over het vergroten van hun bereik en interactie met deze zogenaamde ‘inhakers’. Maar heb jij er wel eens over nagedacht om inhakers te gebruiken voor jouw interne communicatie?

Wat is een inhaker?

Een inhaker is een marketinguiting die inspeelt op de actualiteit. Inhakers zijn er in alle soorten en maten, maar de meest voorkomende vorm zie je op sociale media; een post die inspeelt op een nieuwsbericht, sportwedstrijd of andere actuele gebeurtenis. Inhakers spelen daarnaast in op een emotie (veelal humor) en de belevingswereld van de doelgroep. Het doel? Meer bereik binnen en meer interactie met de doelgroep.

Waarom inhakers gebruiken in je interne communicatie?

Maar jij als interne communicatieprofessional wil toch ook al je collega’s bereiken met jouw boodschap en interactie tot stand brengen? Ja, dat dacht ik al! Hoe pak je dat dan aan met een inhaker voor interne communicatie? En wat is het effect daarvan? Daarmee help ik je op graag weg…

Inspelen op de actualiteit maakt standaardthema’s leuk

Je kent het vast wel. Ieder jaar staan dezelfde thema’s en doelstellingen weer op het programma. Medewerkers moeten continu herinnerd worden aan de missie, visie en kernwaarden van de organisatie, maar ook veiligheidsvoorschriften en ISO richtlijnen zijn vaste prik. Soms is het behoorlijk taaie kost en het is zeker niet eenvoudig om daar ieder jaar weer een leuke insteek voor te bedenken.

Door gebruik te maken van de actualiteit kun je deze thema’s op een geheel nieuwe wijze onder de aandacht brengen. Koppel jouw boodschap bijvoorbeeld aan een themadag over informatiebeveiliging, veilig werken of duurzame inzetbaarheid.

Aansluiten op de belevingswereld van collega’s zorgt voor meer bereik

Je hebt meerdere interne communicatiekanalen tot je beschikking zoals e-mail, narrowcasting en een intranet en nog hoor je regelmatig ‘dat wist ik niet’ of ‘hoe had ik dat moeten weten dan?’

Door slim in te haken op een thema dat aansluit bij de belevingswereld van jouw collega’s kun je meer collega’s in één keer bereiken met je boodschap. Zijn veel van jouw collega’s voetbalfans? Koppel dan eens jouw organisatiedoelstellingen aan een opvallende voetbaluitslag om te laten zien dat alles mogelijk is, zolang iedereen er maar in gelooft. Wedden dat jouw collega’s het bericht dan wel lezen, kijken of luisteren?

Informele communicatie helpt om te boeien en binden

Interne communicatie hoeft ook lang niet altijd serieus en zakelijk te zijn. Een informele boodschap kan de tongen behoorlijk los maken en ervoor zorgen dat mensen vaker terugkeren naar jouw communicatieplatform.

Introduceer bijvoorbeeld  een weetjes woensdag, met wekelijks een interessante wetenswaardigheid over de organisatie en haar medewerkers. Of plan een terugkerende vrijdag vlog, waarin je iedere maand een andere collega volgt tijdens een werkdag. Ook kun je inhaken op een bekend voorbeeld zoals ‘Dilemma op Dinsdag’.

Als medewerkers door deze momenten eerder geneigd zijn om regelmatig naar jouw communicatiekanalen te gaan, dan zullen ze ook eerder de formele boodschappen tot zich te nemen.

Creativiteit draagt bij aan interactie

Wat is het meest besproken onderwerp in jouw bedrijfskantine? De uitglijder van die BN’er gisteren bij Jinek? Of de uitslag van de Champions League wedstrijd van gisteravond? Vast en zeker niet de blog van de operationeel directeur vanochtend over het belang van toegangscontrole?

Toch kun je ook hier een aansprekend onderwerp van maken. Maak bijvoorbeeld een prikkelend bericht door te refereren naar een actueel nieuwsbericht over een miljoenendiefstal. Een goede inhaker is prikkelend en positief. Je mag best de grenzen opzoeken, maar zorg dat je niemand beledigd of voor schut zet. Een nieuwsbericht over een andere organisatie is een veiligere keuze dan benadrukken hoe het niet moet met praktijkvoorbeelden uit de eigen organisatie. 

Interne Communicatiekalender 2021

Om je alvast een beetje op weg te helpen bij het bedenken van passende inhakers voor jouw interne communicatie, hebben wij de Interne Communicatiekalender 2021 voor je samengesteld. Een handige digitale kalender die je zo kunt toevoegen aan je Outlook, Apple of Google agenda, met daarin heel veel inspiratie voor inhakers op basis van themadagen en -weken. Zo heb jij altijd voldoende inspiratie om je interne communicatiekanalen op een originele manier gevuld te houden en zo meer collega’s te bereiken.