Interne communicatie is een trending topic. En terecht. Door de razendsnelle ontwikkeling, zoals het internet, is interne communicatie steeds belangrijker geworden binnen organisaties en bedrijven. Maar wat doen we er nu eigenlijk mee? Te weinig, want maar liefst 1 op de 3 medewerkers is ontevreden over de interne communicatie.

Om de interne communicatie binnen jouw organisatie te optimaliseren, is het slim om eerst even stil te staan bij de volgende vraag: ‘Wat is interne communicatie?’. Stel deze vraag gerust aan een aantal medewerkers en je zult zien dat de ideeën daarover flink verschillen.

Interne communicatie is simpel gezegd: communicatie binnen de organisatie. Deze communicatie loopt via tal van middelen, zoals intranet, e-mail en werkoverleggen. Over het algemeen gaat het dus om gestructureerde en georganiseerde informatie-uitwisseling.

Helaas vergeten veel werkgevers dat er ook nog een andere vorm van interne communicatie bestaat. Namelijk de gesprekken die medewerkers met elkaar voeren. Interne communicatie bestaat dus niet alleen “formele communicatie”. Interne communicatie speelt een grote rol als het gaat om de werksfeer en de betrokkenheid binnen de organisatie.

Interne communicatie
Maar liefst 1 op de 3 medewerkers is ontevreden over de interne communicatie.

Waarom is interne communicatie belangrijk?

Laten we eerst een open deur intrappen. Als werkgever communiceer je in de eerste plaats beleid en de koers van de organisatie. Daarnaast informeer je medewerkers over hun taken en wat er van hen verwacht wordt om de doelstellingen te bereiken. Tot zover lijkt alles goed te gaan.

Maar dan lijkt de aandacht wat te verslappen. Het tijdstip van werkoverleggen wordt nog gecommuniceerd, mededelingen vinden hun weg op het intranet en sporadisch wordt er eens een leuk verhaaltje gepubliceerd onder het mom van ‘we moeten toch af en toe laten zien hoe leuk onze organisatie is’. Vanaf dit moment geeft de organisatie de controle uit handen.

Om de impact hiervan goed uit te beelden, maken we even een vergelijking. Stel een meester gaat met zijn klas op schoolreisje naar de dierentuin. Op een gegeven moment mogen de leerlingen een uurtje ‘vrij rondlopen’. Je raadt al wat er gaat gebeuren. De groep splitst uiteen en een ieder gaat zijn eigen weg.

Hetzelfde doet zich voor op het moment dat de organisatie de controle over de interne communicatie uit handen geeft. Medewerkers kiezen hun eigen weg en stellen hun eigen belang voorop. Het gezamenlijke doel verdwijnt als sneeuw voor de zon. Met als gevolg dat de betrokkenheid daalt, medewerkers gedemotiveerd raken en er een eilandjescultuur ontstaat.

De voordelen van georganiseerde interne communicatie

Het moge je duidelijk zijn. Interne communicatie is geen eenmalige activiteit, maar een voortdurend proces. Steek je voldoende tijd en energie in interne communicatie, dan is de kans aanwezig dat je de volgende voordelen kunt verwachten:

  • Een hogere betrokkenheid bij de medewerkers;
  • Meer gemotiveerde medewerkers;
  • Meer persoonlijke groei bij medewerkers;
  • Een hogere teamgeest om het doel te behalen (bv. omzet of groei);
  • Een prettigere werksfeer.

En alsof dit nog niet genoeg is, blijkt uit onderzoek dat bovengenoemde voordelen leiden tot groei van de organisatie. Zo realiseren bedrijven met effectieve interne communicatie maar liefst 47% meer omzet dan bedrijven met een matige interne communicatie.

Ken de behoeften van je medewerkers

Wil je jouw interne communicatie optimaliseren en de betrokkenheid vergroten? Onderzoek dan eerst welke behoeften jouw medewerkers hebben. Welke informatie willen zij bijvoorbeeld ontvangen? En via welke kanalen? Deze informatie geeft je inzicht in de te nemen stappen.