Vitaliteit op de werkvloer. Het staat hoog op de agenda van HR afdelingen en organisaties. Maar hoe ga je aan de slag met gezondere keuzes? Wij helpen je graag bij een aanpak om deze gezondere keuzes te maken op de werkvloer. We weten allemaal dat het creëren van gedragsverandering niet eenvoudig is. Een van onze partners, 365vitaalwerken, benoemt daarom 4 dingen die belangrijk zijn. Hieronder nemen wij jullie kort mee door deze 4 punten.

Herkenning in thema’s en onderwerpen

Allereerst is het belangrijk dat jouw medewerkers zich herkennen in de thema’s en onderwerpen die jullie als organisatie centraal zetten. Dit is vaak heel persoonlijk, en kan zowel werk als privé behelsen. Denk bijvoorbeeld aan thema’s als ergonomische werkplek, mantelzorg, ploegendiensten, gezonde voeding, slapen en bewegen. Om de juiste thema’s te bepalen is het dus ook belangrijk dat je input vanuit alle medewerkers vraagt.

De rol van rolmodellen

Daarnaast is het van belang om in de organisatie een aantal rolmodellen te hebben. Immers, goed voorbeeld doet goed volgen! En begin klein. Voorbeelden zijn elke dag een wandeling maken tijdens de lunch, of elke week 2 ideeën voor een gezonde lunch of maaltijd. Een andere mogelijkheid is om te starten met zogenaamde inhakers uit de interne communicatiekalender. Wat dacht je van de Wandel naar je werkdag op 4 april, of de Fiets naar je werk dag op 16 mei.

Dialoog in een open cultuur

Naast deze 2 punten zijn dialoog en een open cultuur een soort van randvoorwaarden. Het hangt natuurlijk af van het onderwerp maar er kunnen gevoeligere onderwerpen aan bod komen als je het over vitaliteit hebt. Wil je dat jouw collega’s hierover met elkaar gaan praten, kennis en ervaringen gaan delen, dan vraagt dit een onderlinge connectie. Een connectie die gebouwd is op vertrouwen, respect en verbinding. Je kunt dit creëren door in eerste instantie samen dingen te gaan doen. Door collega’s samen in beweging te brengen, te activeren, bouw je ook mentale ruimte bij jouw medewerkers om het gesprek aan te gaan, of die ene vraag te durven stellen. Een mooi initiatief is www.wesmove.com.

Communicatie is cruciaal

En last but not least, om een positieve gedragsverandering te creëren speelt communicatie een cruciale rol. Communicatie over vitaliteitsprogramma’s moet duidelijk en consistent zijn, dient op een regelmatige basis plaats te vinden en via diverse communicatiekanalen om alle diverse groepen in jouw organisatie te bereiken. Denk hierbij aan narrowcasting en een medewerkers app. Hiermee kun je iedereen in jouw organisatie bereiken; van jouw sales vertegenwoordigers, jouw productiemedewerkers tot jouw medewerkers op kantoor.

Veel succes, en mocht je meer informatie willen krijgen, neem dan gerust contact met ons op!