Narrowcasting heeft de laatste jaren een flinke ontwikkeling doorgemaakt. Spraken we eerder nog van een hippe technologie, is het inmiddels duidelijk geworden dat narrowcasting een volwaardig middel van communicatie is. Sterker nog, narrowcasting kan wel eens de ontbrekende factor zijn in jouw interne communicatiemix!

Wat is narrowcasting?

Narrowcasting is doelgerichte beeldschermcommunicatie. Via beeldschermen is het relatief eenvoudig om de juiste boodschap onder de juiste doelgroep te verspreiden. Het is namelijk mogelijk om per beeldscherm te bepalen welke informatie er wordt getoond.

Neem bijvoorbeeld de verschillende afdelingen van een organisatie: elke afdeling heeft behoefte aan andere informatie. Door de schermen strategisch te plaatsen is het mogelijk om elke afdeling afzonderlijk te bereiken via narrowcasting software. Zo voorkom je een overload aan informatie en blijft de boodschap beter hangen bij de doelgroep. Hierdoor ben je in staat om het juiste moment de de juiste informatie met de juiste medewerkers te delen. Dit is handig omdat zij deze informatie nodig hebben, maar ook omdat goed geïnformeerde medewerkers aangeven zich meer betrokken te voelen, wat gunstig is voor de organisatie.

Enkele voordelen van narrowcasting

Doelgericht communiceren is het grootste voordeel, maar doelgerichte communicatie alleen is niet genoeg. Een opvallende boodschap is minstens net zo belangrijk. Narrowcasting is bij uitstek geschikt om een boodschap op een aantrekkelijke en opvallende manier onder de aandacht te brengen. Je begrijpt ongetwijfeld dat dit meer impact op jouw doelgroep heeft dan saaie, langdradige communicatie-uitingen. En hiermee verklappen we gelijk waarom het de interne communicatiemix versterkt.

Narrowcasting versterkt de interne communicatie mix

Elke organisatie investeert flink in het samenstellen van een interne communicatiemix. Dit is zonde als blijkt dat medewerkers weinig waarde hechten aan deze interne communicatiemiddelen. Sterker nog, onderzoek toont aan dat Intranet de hoogste waardering heeft met slechts een 6,6. Bedroevend, maar er is nog geen man overboord. Voordat je afscheid neemt van deze systemen, leggen we graag uit hoe je ze kunt versterken door narrowcasting toe te voegen.

De korte boodschappen die je doelgericht communiceert zorgen ervoor dat medewerkers betrokken raken bij actuele onderwerpen. En wat blijkt: zij raadplegen vervolgens andere communicatiemiddelen om meer informatie te verkrijgen. Op deze manier stuur je medewerkers naar informatie op het door jou gewenste kanaal. Dit leidt tot een sterkere communicatiemix en een hogere waardering van de interne communicatiemiddelen, en ook zal de interne communicatie worden gestroomlijnd. 

Wat communiceer je via narrowcasting?

Je kan het onder andere inzetten om medewerkers te informeren over relevante onderwerpen. Communiceer meetings, headlines of nieuwe klanten en betrek op deze manier jouw medewerkers bij de organisatie. Wil je de veiligheid vergroten? Deel dan korte instructies via tekst/video of verwijs medewerkers door naar een ander communicatiekanaal. Een andere mogelijkheid is het koppelen van data uit eigen systemen. Zo kun je bijvoorbeeld productiestanden realtime tonen via eenvoudig afleesbare animaties. Door bijvoorbeeld een koppeling met 9292 wordt het comfort voor de medewerkers verhoogt, wat weer het succes van de interne communicatie vergroot.